انتقاد معاون وزیر ارتباطات ؛

به مرحله بلوغ دولت الكترونیكی نرسیدیم

به مرحله بلوغ دولت الكترونیكی نرسیدیم

به گزارش لینك وبسایت رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتقاد از عملكرد دستگاههای اجرایی در به اشتراك گذاری اطلاعات اظهار داشت: هنوز در كشور به مرحله بلوغ دولت الكترونیكی نرسیده ایم.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک به فرایند اعطای وام یک میلیون تومانی به اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور صدمه دیده اند اشاره نمود و اظهار داشت: طی این اقدام فرایند اعطای وام بگونه ای طراحی شده بود که بدون هیچ گونه رجوع حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می شد. وی افزود: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شد که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می توانست بدون احتیاج به رجوع بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و به دنبال آن امضای فرم های مختلف و ثبت اثر انگشت، وام خویش را دریافت کند که این خود مثال عینی از دولت الکترونیک است. عدم همکاری دستگاهها در به اشتراک گذاری داده معاون وزیر ارتباطات با تشریح جزئیات گذرگاه ملی تبادل خدمات دولت الکترونیک، آنرا مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور از راه به اشتراک گذاری داده می توانند به عرضه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است. وی اظهار داشت: خوشه های مختلف شامل چندین دستگاه و پایگاه های مختلف داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می توانند با رعایت قواعدی برای استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق سبب کاهش رجوع حضوری مردم شوند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی دستگاه های دولتی در جهت به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی آورند. ۸۰۰ سرویس دولتی به صورت الکترونیکی به مردم عرضه می شود ناظمی با عرضه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک اظهار داشت: در طول دو سال از حدود ۳۰۰ خدمت به بیشتر از ۸۰۰ خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده ایم که نشان از رشد دو و نیم برابری دارد. هم چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود ۶۰ دستگاه بود که امروزه به صورت تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود ۱۵۰ دستگاه اصلی کشور به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود ۳۰ دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به عرضه سرویس اقدام می کند و ما بقی بیشتر خدمت گیرنده هستند. وی ادامه داد: این در شرایطی است که دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می رسد که همه دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک گذارند و از این منظر می توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیرماه سالجاری تعداد ۱۲۰ میلیون رفتن به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال ۹۷، تعداد ۷ میلیون بوده که حدود یک هجدهم حال حاضر است و نشان از تغییر تفکر دستگاه ها است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره تعداد داده های آزادسازی شده توسط دولت اظهار داشت: در طول دو سال، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ دیتا ست (dataset ) و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره برداری از این اطلاعات توسط کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها با هدف طراحی برنامه های کاربردی(اپلیکیشن) صورت گرفته که مصرف کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده ها مانند نقشه های مسیریاب، جایگاه های پمپ بنزین، داروخانه ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم نموده اند. معاون وزیر ارتباطات دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آنرا مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست؛ با این وجود امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.


منبع:

1399/06/04
18:58:59
5.0 / 5
1338
تگهای خبر: ابزار , اپلیكیشن , استارت آپ , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Link website