طرح دو فوریتی نمایندگان برای خروج خودكار از برجام درصورت فعال سازی مكانیزم ماشه

طرح دو فوریتی نمایندگان برای خروج خودكار از برجام درصورت فعال سازی مكانیزم ماشه

لینك وبسایت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یك طرح دو فوریتی با عنوان خروج خودكار از برجام در صورت فعال سازی مكانیزم ماشه را تدوین كردند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، طرح خروج خودکار از برجام در صورت فعال سازی مکانیزم ماشه با امضای ۴۹ نفر از نمایندگان و به صورت دو فوریتی تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.
در مقدمه این طرح آمده است: یکی از بحث برانگیزترین مفاد توافق بین المللی برجام مکانیزم حل و فصل اختلافات معروف به مکانیزم ماشه است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام گنجانده است.
چنین مکانیزمی این اختیار را به اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل می دهد تا در یک بازه زمانی دو ماهه و با بهره گیری از حق وتو تمام قطعنامه های پیشین را که بر طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به حالت تعلیق درآمده بودند باردیگر فعال سازد.
با گذشت ۵ سال از برجام و حتی بعد از خروج آمریکا از این توافق این کشور همچنان در تلاش است تا با فعال سازی مکانیزم ماشه فشارها را بر ایران تشدید کند.
در همین خصوص و در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی ایران شاهدیم که فشار سیاسی بسیار شدیدی از طرف آمریکا که خود از ناقضان اصلی برجام است مقابل ایران وارد شده است. که صدور قطعنامه شورای حکام مقابل ایران در همین راستا قابل تحلیل است و همین طور کوشش برای صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست آمریکا همراه بود نیز در همین جهت است که در صورت عدم واکنش مقتضی از طرف ایران و بنا به اعلام رسمی دولت آمریکا شاهد اقدام بعدی آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه خواهیم بود پس جهت حفظ منافع ملی لزوم دارد تا در صورت انجام چنین اقدامی و باتوجه به این که ادامه حضور ایران در برجام با بازگشت قطعنامه های شورای امنیت خالی از هر نفعی است می بایست گردنگیر به خروج از برجام را بعنوان یک اقدام بازندارنده به تصویب رساند.
در همین رابطه علی خضریان، رئیس کمیته سیاسی، امنیتی و نظامی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت و گو با ایسنا، درباب این طرح دوفوریتی اظهار داشت: مهم ترین تعهدات کشورهای ۵+۱ که در برجام به آن اشاره شده است، لغو یا تعلیق بعضی از تحریم هایی است که مقابل ایران اجرایی شده بود و طبق سند برجام تعهدات و خدمات تبعی دولت های طرف قرارداد با ایران در بندهای ۲۰ تا ۳۳ به آن اشاره شده است که بندهای ۲۱ تا ۲۶ مشخصا به تعهدات آمریکا برمی گردد؛ تعهدات مهمی همچون تعلیق اعمال تحریم های ثانویه که تمام عملیات تجاری ما با دنیا و حتی تعهدات سایر کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد و همین طور در بندهای ۲۷ تا ۳۳ آمریکا به صورت مشترک با اتحادیه اروپا تعهداتی را پذیرفته که هم اکنون بخش مهمی از آن تعهدات حذف گردیده است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: خروج آمریکا از برجام ضمن اینکه حذف تعهدات مهم آمریکا از این سند را که در ۶ بند به آن اشاره شده است، فراهم نمود، قسمت های مهمی از این توافق را از بین برد و عملا برجام بدون آمریکا برای ایران بی مدلول بود.
نماینده مردم تهران با اعلان اینکه با گذشت ۵ سال از برجام و حتی بعد از خروج آمریکا از این توافق، این کشور همچنان در تلاش است تا با فعال سازی مکانیسم ماشه، فشارها را بر ایران تشدید کند، اظهار داشت: در همین خصوص و در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی ایران شاهدیم که فشار سیاسی بسیار شدیدی از طرف آمریکا که خود از ناقضان اصلی برجام است مقابل جمهوری اسلامی ایران وارد شده است که صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست آمریکا همراه بود نیز در همین جهت بوده که در صورت عدم واکنش مقتضی از طرف ایران و بنا به اعلام رسمی دولت آمریکا شاهد اقدام بعدی آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه خواهیم بود.
وی درباب مکانیسم ماشه توضیح داد: یکی از بحث برانگیزترین مفاد توافق بین المللی برجام، مکانیسم حل و فصل اختلافات معروف به مکانیسم ماشه (Snapback) است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام گنجانده شده است. چنین مکانیسمی این اختیار را به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل می دهد تا در بازه زمانی ۲ ماهه و با بهره گیری از حق وتو تمامی قطعنامه های پیشین را که برمبنای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به حالت تعلیق در آمده بودند، باردیگر فعال سازند.
این نماینده مجلس گفت: نکته مهم در این مکانیسم این است که بازگشت تحریم ها، قابل وتو نیست بلکه «عدم بازگشت تحریم ها» قابلیت وتو دارد. یعنی رای گیری برای «بازگشت تحریم ها» صورت نمی گیرد بلکه برای «ادامه تعلیق تحریم ها» انجام می شود که حتی اگر شورا به آن رای ندهد، آمریکا یا هر کشوری که داری حق وتو است می تواند رای را وتو کرده و عملا تحریم ها بازگردند.
خضریان افزود: بدین سبب برای حفظ منافع ملی لزوم دارد تا در صورت انجام چنین اقدامی و با توجه به این که ادامه حضور ایران در برجام با بازگشت قطعنامه های شورای امنیت خالی از هر نفعی است، باید گردنگیر به خروج از برجام را بعنوان یک اقدام بازدارنده به تصویب رساند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در آخر اشاره کرد: در چنین شرایطی دولت موظف است باتوجه به عهدشکنی های گوناگون صورت گرفته شده از طرف برخی دولت های طرف قرارداد با ایران در برجام و همین طور خروج یکجانبه آمریکا از این قرارداد، در صورت اینکه هریک از کشورهای طرف قرارداد بخواهند با فعال سازی مکانیسم ماشه که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام گنجانده شده است زمینه بازگشت قطعنامه های شورای امنیت را فراهم آورد، ظرف ۷۲ ساعت از آغاز فرآیند مکانیسم ماشه نسبت به خروج قطعی ایران از قرارداد برجام به طرفین این قرارداد اقدام مقتضی و رسمی کند.
طرح دوفوریتی "خروج خودکار از برجام در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه" ظرف مدت کمتر از ۲۴ ساعت، به امضای ۴۹ نفر از نمایندگان رسیده است.
اسامی امضا کنندگان این طرح به شرح ذیل است:
علی خضریان، مالک شریعتی نیاسر، علی جدی، نصرالله پژمانفر، مرتضی آقاتهرانی، احمد محرم زاده، غلامرضا منتظری، محمد تقی نقدعلی، جواد کریمی قدوسی، احد آزادی خواه، فرهاد بشیری، سید محمودنبویان، حسین جلالی، روح الله ایزد خواه، رضا تقی پور انواری، مجتبی توانگر، علی حدادی، حسن شجاعی علی آبادی، عبدالله ایزد پناه، علی نیکزاد، مهدی عسگری، بیژن نوباوه، حسن نوروزی، غلامحسین رضوانی، عباس گلرو، مهدی طغیانی، حسین امامی راد، محمد سبزی، روح الله نجابت، محمد حسین فرهنگی، سید علی یزدی خواه، ابراهیم رضایی، علی اصغر باقرزاده، علی اصغر عنابستانی، علیرضا ورناصری، ابراهیم عزیزی، رحیم زارع، محمد صالح جوکار، سید احسان قاضی زاده هاشمی، سید جواد حسینی کیا، روح الله متفکر آزاد، محسن زنگنه، علی علیزاده، احسان ارکانی، علی اکبر علیزاده، علی اکبر کریمی، زهره سادات لاجوردی، حسینعلی حاجی دلیگانی، کیوان مرادیان.




منبع:

1399/05/28
10:06:00
5.0 / 5
1115
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Link website