ستاری مطرح كرد:

محور توسعه فناوری های آینده با تلفیق 4 فناوری

محور توسعه فناوری های آینده با تلفیق 4 فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: تلفیق علوم نانوتكنولوژی، بیوتكنولوژی علوم شناختی و آی تی محور توسعه فناوری های آینده است.



به گزارش لینك وبسایت به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر سورنا ستاری در اولین كنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه بیان نمود: یكی از اولویت های معاونت علمی و فناوری در این ۶ سال توسعه علوم شناختی بود. ما معتقدیم كه نانو، بیو، آی تی و علوم شناختی محور توسعه آینده هستند و ما هم باید این حوزه های علمی را در كشور توسعه دهیم.
وی اضافه كرد: توسعه این حوزه های علمی در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و ما هم باید با كمك متخصصان داخلی و توانمندی فعالان، این حوزه را توسعه منطقی دهیم.
به گفته ستاری، تلفیق علوم نانوتكنولوژی، بیوتكنولوژی علوم شناختی و آی تی محور توسعه فناوری های آینده است.
معاون علمی و فناوری افزود: اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید بگوییم در این اقتصاد نگاه به سرمایه مالی و جیب نیست بلكه نگاه اصلی به جوانان، فكر، ایده و مغزهایشان است.
وی اضافه كرد: اقتصاد نفتی فرهنگ غلطی با خود به جامعه تزریق كرده است كه بر مبنای آن، همه مشكلات با پول حل می شود و در این اقتصاد هیچ جایگاهی برای تخصص و توان متخصصان و نیروی انسانی وجود ندارد.
ستاری تصریح كرد: در اقتصاد دانش بنیان، ارزش افزوده یعنی تفكر و مغز نیروی انسانی. در این اقتصاد، خام فروشی جایی ندارد و به مرزهای دانش توجه می شود. تحریم ها جایی اثر دارد كه به خام فروشی روی آورده ایم. اما این تحریم ها به مرز دانش ورود نكرده و این عرصه از تحریم ها مصون مانده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: ایران در حوزه بیوتكنولوژی رشد خوبی دارد و من فكر می كنم این حوزه علمی در خون ایرانی ها وجود دارد.
ستاری با بیان این كه علوم شناختی جزو علوم ناشناخته در دنیا است، اظهار داشت: این علم كه به مطالعه مغز، كنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط می شود یك علم سودمند، ناشناخته و مهم می باشد كه باید برای توسعه این علم تلاش نماییم.
به گفته وی، معاونت علمی و فناوری آماده فراهم كردن بستر توسعه این علم به كمك رسانه ها است. دانش بنیان های خوبی در حوزه رسانه هستند كه می توانیم از توان آنها برای توسعه علوم شناختی كمك بگیریم. باید نگاهی علمی به رسانه ها باشد و این عناصر مهم از اطلاع رسانی از زدن حرف ها و تیترهای جنجالی صرف بپرهیزند و به دنبال توسعه علم در كشور باشند.
معاون علمی و فناوری اظهار داشت: رسانه ها باید نگاهی علمی داشته باشند، یعنی آستانه تحمل و نیازهای جامعه را بشناسند و بر مبنای آن عمل كنند. رسانه ها باید از امكانات خود برای توسعه علوم مختلف بهره بگیرند. هوش مصنوعی یكی از حوزه هایی است كه رسانه ها می توانند با كمك آن تبلیغات خویش را هوشمند كنند و برای هر قشر، هر سلیقه و هر فرهنگی در كشور یك نوع تبلیغات داشته باشند.
به گفته ستاری، دانش بنیان های خوبی در این عرصه هستند كه می توانند بازوی توانمند حوزه علمی باشند اگر سلایق مردم را بشناسند و بر مبنای نیازها فعالیت كنند. اگر آغوش رسانه ها به روی خلاقیت ها و نوآوری ها باز باشد اساسا برنده هستند؛ اما اگر با همان شیوه سنتی پیش بروند و از خلاقیت و نوآوری روی گردان باشند محكوم به شكست خواهند بود.
معاون علمی و فناوری اظهار داشت: علوم شناختی اگر با رسانه ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به كمك رسانه ها می تواند خویش را به جامعه معرفی نماید. البته این كار به نوآوری نیاز دارد.
ستاری اظهار داشت: باید دانش بنیان های زیادی به این عرصه رخنه كنند و در صورت نیاز، شتاب دهنده هایی هم شكل بگیرد تا در كنار فعالان علوم شناختی بتوانند این حوزه علمی را توسعه منطقی دهند.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده ایجاد این بستر برای همكاری فعالان علوم شناختی و رسانه ها با نگاهی علمی، فناورانه و نوآورانه است. دیگر رسانه های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده اند و این حوزه به ایده های نوین نیاز دارد. باید تلاش نماییم رسانه هایی خلاق ایجاد نماییم.
معاون علمی و فناوری اظهار داشت: اگر علوم شناختی با رسانه ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به كمك رسانه ها می تواند خویش را به جامعه معرفی نماید. البته این كار به نوآوری نیاز دارد.
 


منبع:

1398/12/02
14:17:10
5.0 / 5
3606
تگهای خبر: اقتصاد , تكنولوژی , تلگرام , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Link website