بسته حمایتی دولت برای 15 هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی

بسته حمایتی دولت برای 15 هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی

به گزارش لینک وبسایت، وزیر علوم از تشکیل بسته سه ساله مرجعیت علمی در دولت برای پشتیبانی از ۱۵ هزار استاد و دانشجو اطلاع داد.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از مهر، حسین سیمایی صراف در مراسم بیست و ششمین جشنواره تجلیل از محققان، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز سه شنبه ۲۵ آذرماه با حضور سید مهدی ابطحی سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم و صمد نژاد ابراهیمی، مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از رؤسای دانشگاه ها و محققان برگزار شد، در مورد احتیاج به پژوهش اظهار داشت: طرح این سوال بی فایده بنظر می رسد ولی ما هنوز اهمیت پژوهش را باور نکردیم. وی با اشاره به مواجهه عباس میرزا با شکست در جنگ های ترکمانچای و چالدران در مقابل روس ها اظهار داشت: عباس میرزا به فکر فرو رفت و گفت ای اجنبی شما چه چیزی دارید که امروز شما غالبید و ما مغلوب؟ آیا آفتاب و خاک شما با ما متفاوت است؟ این گفتگوی عباس میرزا با دشمن جانسوز است و ما هنوز در این گفتگو مانده ایم. وی افزود: البته عباس میرزا در این سوال متوقف نمی شود و می گوید شما عقل و علم دارید و آینده را می بینید و ما نمی بینیم و بعد از آن دانشجو به خارج از کشور اعزام کرد. عباس میرزا در برخورد با مشکل، تنها نق نزد بلکه راهکار پیدا کرد. وزیر علوم با اشاره به اینکه ما امروز به توسعه کشور، بالاتر از هر زمان دیگری محتاجیم، اظهار داشت: توسعه کشور، بدون توسعه علمی و توسعه علمی بدون پژوهش امکان ندارد. وی ادامه داد: حتی برای آموزش هم به پژوهش نیازمندیم. استادی می تواند کلاس را به هیجان بیاورد که هر ترم با حرف نو و تازه به کلاس بیاید و این نیازمند پژوهش است. سیمایی صراف با اشاره به دو هدف پژوهش اظهار داشت: یک هدف تولید علم و حرکت بر لبه دانش و هدف دیگر حل مسایل کشور است. رهبری هم بارها بر این موضوعات تأکید کرده اند. وزیر علوم اضافه کرد: یک تنازع بیهوده ای در کشور در مورد مقاله نوشتن و مسئله محوری شکل گرفته است. در صورتیکه این دو هدف در مقابل یکدیگر قرار ندارند. برخی مطرح می کنند باید رتبه علمی کشور ارتقا یابد ولی با مقاله نوشتن مخالفند در صورتیکه رتبه علمی وابسته به مقاله است. وی ادامه داد: امروز نسبت تعداد مقاله به اعضای هیأت علمی در کشور ۹ دهم است. در حالیکه برمبنای قانون باید این نسبت ۱.۵ باشد و در بعضی کشورها این عدد به ۴ و ۴ می رسد. ازاین رو این دو موضوع تنازعی ندارند. سیمایی صراف با اشاره به مشکات حوزه پژوهش اظهار داشت: ما حمایت مالی شایسته ای از محققان نمی نماییم، زیرساخت های آزمایشگاهی ضعیف است و ارتباطات بین المللی به صفر میل می کند. ما طرح های مشترک نداریم و حتی خارجی ستیزی می نماییم. در صورتیکه علم مرز بین اختتام است و سرشت جهانی دارد. توسعه علمی در خلأ و خلوت شکل نمی گیرد. باید به دل علم رفت و رفتن به سوی قلب علم یعنی رفتن به سوی جهان و بگوییم که ما از یک سرزمین هستیم. وزیر علوم با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل این مشکلات اظهار داشت: ما بالاتر از یک سال است که به ظرفیتهای قانونی تأکید داریم و تلاش می نماییم موانع را برطرف نماییم. یکی از این اقدامات قانون جهش دانش بنیان بوده است. صنعت احتیاج به پژوهش و توسعه دارد، دانشگاه دارای زیرساخت هایی است و می تواند پژوهش و توسعه صنعت را انجام دهد. قانون جهش دانش بنیان مشوق مالیاتی برای صنعت گذاشته که به سوی دانشگاه برود و برای این اقدام اعتبار مالیاتی می دهد. وی ادامه داد: نشست های مختلفی انجام شد که موانع اجرای این قانون برطرف شود. صنعت مشکلات خودرا دراین خصوص بیان کرد و پنج شنبه گذشته تفاهمنامه ای به امضا رسید تا این مشکلات حل شود. سیمایی صراف به تشکیل بسته ای در دولت برای رسیدن به مرجعیت علمی، اشاره نمود و اظهار داشت: در این بسته که برای سه سال طراحی شده، در سال اول ۵ هزار استاد و دانشجو درگیر آن خواهند شد و سال دوم به ۱۰ هزار نفر، و سال سوم ۱۵ هزار نفر درگیر آن خواهند شد. اگر دولت حمایت کند این عدد بالاتر می رود و با کمک هزینه پژوهشی مکفی که قانون گذار تصویب خواهد کرد، مرجعیت علمی تقویت می شود. وی با اشاره به اینکه در این دوره برند دانشگاه گرایش بیشتری به سوی نیازها و جامعه و صنعت دارد، اظهار داشت: برای حل معضلات کشور، نگاه سیستمی قرن بیست و یکمی نیاز است. نمونه آن که اخیراً انجام شد، در موضوع بحران آب بود. وزیر علوم با اشاره به اینکه بحران آب خیلی نگران کننده است، اظهار داشت: نسخه ای برای آن و با نگاه قرن بیست و یکمی تعریف شده است. یک هسته تحقیقاتی ۶۰ نفره تشکیل شد و تخصص های مختلف این ۶۰ نفر در کنار نهادهای اجرایی ذی ربط قرار گرفتند. نتیجه آن طرف سه ماه نسخه ملی برای مواجه با این بحران تحویل رئیس دولت شد. وی ادامه داد: نتیجه کار این گروه آن بود که ظرف مدت سه ماه، یک نسخه ملی برای مدیریت بحران آب تهیه شد. سوال اصلی که مطرح بود، به دانشگاه ها ارجاع داده شد و دانشگاه هم بسته پیشنهادی خودرا ارائه نمود. سیمایی با اشاره به ریشه های ساختاری بحران آب خاطرنشان کرد: قسمتی از مشکلات امروز، ناشی از مالکیت هایی است که متاسفانه در طی زمان و بوسیله برخی قوانین در حوزه عمومی شکل گرفته و به صورتی منجر به خصوصی سازی منابع عمومی کشور شده است. این مسئله نیازمند بازبینی جدی است. وزیر علوم با اشاره به اینکه ما از صحنه دنیا دور افتاده ایم، اظهار داشت: در حوزه علم هنوز میتوان با دنیا ارتباط داشت و دانشجو اعزام کرد. طرحی به رئیس دولت دادیم که سالانه ۲ هزار نفر برای فرصت مطالعاتی طولانی مدت و کوتاه مدت بروند و بعد به کشور برگردند و حداقل سالانه ۲۰۰ دانشجو اعزام شود تا ما از قافله علم عقب بمانیم. این طرح نیازمند حمایت ارزی است. وی تصریح کرد: علم امروز کالایی تزئینی نیست و ما برای امنیت خود نیازمند علم کارآمد و روزآمد هستیم.
بطور خلاصه، وزیر علوم ضمن اشاره به این که ما امروز به توسعه کشور، بالاتر از هر زمان دیگری محتاجیم، عنوان کرد: توسعه کشور، بدون توسعه علمی و توسعه علمی بدون پژوهش ممکن نیست. برخی مطرح می کنند باید رتبه علمی کشور ارتقا یابد ولی با مقاله نوشتن مخالفند در صورتی که رتبه علمی وابسته به مقاله است. سیمایی صراف به تشکیل بسته ای در دولت برای رسیدن به مرجعیت علمی، اشاره نمود و عنوان کرد: در این بسته که برای سه سال طراحی شده، در سال اول ۵ هزار استاد و دانشجو درگیر آن خواهند شد و سال دوم به ۱۰ هزار نفر، و سال سوم ۱۵ هزار نفر درگیر آن خواهند شد.

منبع:

1404/09/26
09:37:34
5.0 / 5
4
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , سیستم , كالا
این پست لینک وبسایت را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

Link website