سیستم برخاستن خودکار هواپیما تحت آزمایش قرار می گیرد

سیستم برخاستن خودکار هواپیما تحت آزمایش قرار می گیرد

لینک وبسایت: سیستم برخاستن خودکار هواپیما بمنظور کاهش خطر برخورد دُم هواپیما به زمین یا موانع، تحت آزمایش قرار می گیرد تا حاشیه خطا را کم کند و به خلبانان اجازه دهد در طول برخاست اولیه بدون خطر تماس دم با موانع یا زمین در وضعیت مطلوب عمل کنند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، یک نوآوری پیشگامانه در فناوری هوانوردی آماده است تا برخاست هواپیماها را تغییر دهد و آنها را ایمن تر و کارآمدتر کند.
شرکت امبرائر(Embraer) در برزیل که بتازگی نخستین سیستم برخاست خودکار هواپیماهای مسافربری را معرفی کرده است، آزمایش پرواز خودرا آغاز نموده است.
هم اکنون بیشتر هواپیماهای تجاری مجهز به سیستم های فرود خودکار هستند که ایمنی را در هنگام فرود در آب و هوای چالش برانگیز و دید کم افزایش می دهد، اما برخاست(takeoff) تا حد زیادی بدون تغییر بوده است.
بگفته امبرائر، «سیستم برخاست پیشرفته E2» با هدف کاهش بار کاری خلبانان و افزایش ایمنی و همین طور بهبود برد و وزن برخاست، هواپیماها را قادر می سازد تا مسافت بیشتری را طی کنند.

هدف فناوری برخاستن خودکار عملکرد بهتر از خلبانان انسانی است

بگفته پاتریس لندن مهندس شرکت امبرائر و مشارکت کننده در این پروژه، این سیستم بطور مداوم از خلبانان بهتر عمل می کند، برای اینکه عملکرد یکنواختی را در هر برخاستن ارائه می دهد. او خاطرنشان می کند که اگر هزار عملیات برخاست انجام دهید، می توانید انتظار هزار نتیجه یکسان را داشته باشید.
این شرکت آزمایش پروازِ سیستم جدید برخاست خودرا آغاز نموده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ پیش از معرفی آن در فرودگاه های منتخب، تأییدیه مقامات هوانوردی را دریافت کند.
شرکت امبرائر از چالش های اخیر بوئینگ برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار بهره برده و به عنوان تولید کننده پیشرو در جت های تجاری با حداکثر ۱۵۰ صندلی ظاهر شده است. این شرکت تا حالا نزدیک به ۱۷۰۰ هواپیما را از خانواده محبوب E-Jet خود که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده، تحویل داده است.
در اوایل امسال، شرکت «امریکن ایرلاینز» ۹۰ هواپیمای جت منطقه ای E175 را سفارش داد که هر کدام می توانند حدود ۸۰ مسافر را در خود جای دهند و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ کل این ناوگان را با هواپیماهای امبرائر راه اندازی کند.
شرکت امبرائر در سال ۲۰۱۸ چندین مدل از خانواده E-Jet را با موتورها، بال ها و سیستم های الکترونیکی جدید بروزرسانی کرد و آنها را به عنوان سری E2 معرفی نمود. هم اکنون، دو نوع از آن موسوم به «E-190-E2» و «E-195-E2» درحال خدمت هستند که دومی بزرگتر است و می تواند تا ۱۴۰ مسافر را در خود جای دهد و آنها را در رقابت مستقیم با ایرباس A220 قرار می دهد.
امبرائر در نظر دارد سیستم برخاست خودکار جدید خودرا در این هواپیماها معرفی نماید. لوئیس کارلوس آفونسو معاون ارشد مهندسی و توسعه فناوری امبرائر بتازگی این سیستم را بر روی یک هواپیمای واقعی به پرواز درآورد و به قابلیت های چشم گیر آن اشاره نمود.

برخاست ایمن تر و سریع تر با سیستم برخاست جدید

این سیستم هواپیماها را قادر می سازد تا زودتر و با زاویه تندتر بدون خطر برخورد دُم با باند فرودگاه به هوا بلند شود. برخورد دم با زمین حادثه ای خطرناکست که در آن دم هواپیما اغلب به سبب خطای خلبان با باند یا مانعی در حین بلند شدن تماس پیدا می کند.
بگفته آفونسو، این دقت، حاشیه خطا را می کاهد و به خلبانان این امکان را می دهد تا در طول چرخش اولیه بدون خطر تماس دم با موانع، نزدیک تر به شرایط مطلوب عمل کنند.
شرکت امبرائر می گوید این بهینه سازی، وزن برخاست را بیشتر می کند و بارگیری مسافران بیشتر یا برد بیشتر تا ۳۵۰ مایل دریایی را ممکن می کند. این سیستم کارهایی را ممکن می کند که قبلاً با همان هواپیماها و فرودگاه ها بدون سیستم برخاست خودکار در دسترس نبودند.
هم اکنون امبرائر در نظر دارد این سیستم را در سه فرودگاه لندن سیتی در انگلیس، فلورانس در ایتالیا و سانتوس دومونت در برزیل معرفی نماید.
با این وجود، این پیشرفت به مفهوم حرکت به سمت اتوماسیون کامل یا حذف یکی از خلبانان نیست. آفونسو می گوید این سیستم بسادگی مرحله برخاستن را به اتوماسیون اضافه می کند و به سیستم خلبان خودکار یا اتوپایلت اجازه می دهد تا در پروسه برخاستن هواپیما نیز درگیر شود، اما حضور و نظارت خلبان همچنان لازم است و در صورت اختلال در سیستم، کنترل را به دست خواهد گرفت.



منبع:

1403/07/02
14:58:14
5.0 / 5
97
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Link website