رتبه ۶۲ نوآوری ایران در بین ۱۳۲ اقتصاد جهان

رتبه ۶۲ نوآوری ایران در بین ۱۳۲ اقتصاد جهان

به گزارش لینک وبسایت، گزارش ۲۰۲۳ شاخص نوآوری نشان داده است جمهوری اسلامی ایران رتبه ۶۲ را از میان ۱۳۲ اقتصاد جهان کسب کرده و رتبه ۸۷ ایران در نهاده های نوآوری حکایت از کاهش این رتبه نسبت به سال قبل دارد؛ به این مفهوم که سرمایه گذاری و منابع ایران برای فعالیتهای نوآورانه کاسته شده و یا بهبود قابل ملاحظه ای نداشته است.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، شاخص جهانی نوآوری (GII) یا Global Innovation Index هر ساله عملکرد بوم سازگان نوآوری اقتصادهای سراسر دنیا را بر مبنای قابلیت های نوآوری آنها رتبه بندی می کند. این ارزیابی ها شامل حدود ۸۰ شاخص است که معیارهای در ارتباط با محیط سیاسی، آموزش، زیرساخت ها و خلق دانش در هر اقتصاد را شامل می شود.
در گزارش جهانی نوآوری (GII) ۲۰۲۳، عملکرد نوآوری اقتصادی ها در سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق گزارش ۲۰۲۳، جمهوری اسلامی ایران در این گزارش به رتبه ۶۲ از میان ۱۳۲ اقتصاد جهان رتبه بندی شده است. این رتبه نشان دهنده میزان قابلیت های نوآوری و عملکرد نوآوری در اقتصاد ایران است، بگونه ای که از سال گذشته، ایران توانسته است ۷ رتبه بهبود یابد و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی دومین کشور نوآور باشد.
جمهوری اسلامی ایران در بین ۳۷ کشور در گروه با درآمد متوسط رو به پایین، به رتبه ۶ از نظر اقتصادی دست یافته است، همینطور ایران رتبه ۲ در میان ۱۰ اقتصاد کشورهای جنوب و مرکز آسیا را از آن خود کرده است.
در این گزارش آمده است ایران رتبه ۸۷ در نهاده های نوآوری را دارد که نشان داده است نسبت به رتبه سال قبل پایین تر است. این عدد نشان داده است که سرمایه گذاری و منابع ایران برای فعالیتهای نوآورانه کاسته شده یا بهبود قابل ملاحظه ای نداشته است.
علاوه بر آن ایران در بروندادهای نوآوری در رتبه ۴۸ قرار دارد که نسبت به رتبه سال قبل هم کمتر است. این نشان داده است که نتایج فعالیتهای نوآوری ایران هم نسبت به سالهای گذشته کاسته شده یا بهبود نیافته است.

سال جایگاه GII ورودی نوآوری خروجی نوآوری ۲۰۲۰ ۶۷ ۹۰ ۵۰ ۲۰۲۱ ۶۰ ۸۶ ۴۴ ۲۰۲۲ ۵۳ ۷۳ ۳۸ ۲۰۲۳ ۶۲ ۸۷ ۴۸
جدول رتبه بندی جمهوری اسلامی ایران نسبت به چهار سال قبل نشان می دهد
بر طبق این گزارش رتبه جمهوری اسلامی ایران در ۷ حوزه GII در سال ۲۰۲۳ به این شرح است:
حوزه رتبه ایران بالا
تر
از
میانگین پیچیدگی بازار ۱۹ خروجی های خلاق ۴۳ خروجی های دانش وفناوری ۵۵ سرمایه انسانی و تحقیق ۶۰ پایین
تر
از
میانگین مؤسسات ۹۷ پیچیدگی بازرگانی ۱۱۷ زیرساخت ۱۳۱ بر مبنای رتبه بندی ایران در این گزارش، نقاط قوت و ضعف نوآوری در جمهوری اسلامی ایران به این صورت اعلام شده است:
نقاط ضعف نقاط قوت شاخص رتبه شاخص رتبه کیفیت نظارتی ۱۳۲ علایم تجاری بر مبنای مبدأ/میلیارد تولید ناخالص داخلی ۱ مشارکت الکترونیکی ۱۲۷ فارغ التحصیلان رشته های علوم و مهندسی ۳ سرمایه گذاری مشترک/معاملات اتحاد استراتژیک/میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ۱۲۶ ارزش بازار، درصد تولید ناخالص داخلی ۵ ثبات عملیاتی برای مشاغل ۱۲۶ تشکیل سرمایه ناخالص، درصد تولید ناخالص داخلی ۹ Ltd Symonds Quacquarelli QS سالانه بیشتر از ۱۲۰۰ دانشگاه را در سراسر دنیا ارزیابی می نماید و به آنها امتیاز می دهد، بر این اساس برترین دانشگاه های نوآور ایران طبق رتبه بندی دانشگاه QS به این شرح است:
دانشگاه رتبه دانشگاه صنعتی شریف ۳۸۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴۴۳ دانشگاه تهران ۵۰۱-۵۱۰


1403/04/12
19:22:15
5.0 / 5
153
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , الكترونیك , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Link website