نخستین ربات جوشکار در فضا

نخستین ربات جوشکار در فضا

لینک وبسایت: به گزارش لینک وبسایت، شرکتی به نام تینک اوربیتال(ThinkOrbital) یک ربات جوشکار با پرتو الکترونی را بعنوان محموله بر روی موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاد و الان آنرا برگردانده و روی نتایج آن تحقیق می کند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، شرکت تینک اوربیتال مستقر در ایالات متحده آزمایش هایی را برای نمایش نخستین سیستم جوشکاری مستقل در فضا انجام داده است.
به نقل از آی ای، این شرکت این آزمایش جوشکاری را بعنوان محموله ای همراه با موشک «فالکون ۹» در تاریخ ۶ مه ارسال کرد. سپس فالکون ۹ نمونه های جوشکاری پرتو الکترونی را به زمین بازگرداند و ناسا و آژانس فضایی اروپا آنها را جهت بررسی اثرات ریزگرانش تحلیل و بررسی خواهند کرد.
در اطلاعیه این شرکت آمده است: سفر ما چیزی خارق العاده بوده است، از نخستین جوشکاری خودکار در فضا تا بازگشت تاریخی نمونه های جوشکاری شده در فضا.
جوشکاری پرتو الکترونی
شرکت تینک اوربیتال برنامه ای جسورانه برای ساخت و تعمیر و نگهداری ماهواره ها در فضا از راه ابزار ابتکاری خود دارد. این کیت شامل مجموعه ای از ابزار برای جوشکاری، برش و ساخت مواد افزودنی است.
ابزار اصلی یک بازوی رباتیک است که جوشکاری مستقل انجام می دهد و با نازل های انتهایی قابل تعویض طراحی شده است. سیستم مونتاژ و جوشکاری رباتیک مستقل هم به دوربین های پرتو ایکس مجهز شده است.
این سیستم از فناوری جوشکاری پرتو الکترونی(EBW) استفاده می نماید که از پرتوهای الکترونی با سرعت بالا برای ذوب و جوشکاری فلزات استفاده می نماید. EBW برای تنظیمات فضایی بخصوص مواردی که دارای ارتعاشات شدید، تغییرات ناگهانی دما، بی وزنی و غیره هستند، ایده آل است.
این سیستم بسیار دقیق است، در عین حال نیازی به مواد پرکننده ندارد و میتوان آنرا در خلاء اجرایی کرد که آنرا برای شرایط فضایی ایده آل می کند.
در وب سایت شرکت ذکر شده است: به صورت مسلم این بهترین روش جوشکاری با بالاترین استقامت جوش و کوچکترین ناحیه متاثر از حرارت است که می تواند ۳۰ سانتی متر فولاد را در یک عملیات کوتاه با بازده انرژی بیشتر از ۹۰ درصدی جوش دهد.
جالب اینجاست که این سیستم نوآورانه می تواند به توسعه مستقیم ماژول های بزرگ ایستگاه فضایی، گنبدهایی برای زیستگاه های ماه و دیگر ساختارها منجر شود.
این جعبه ابزار مداری در مرحله توسعه است که در نهایت راه را برای تعمیر فضاپیماها در سالهای آینده هموار خواهد نمود.
این روش در صورت موفقیت، پتانسیل افزایش طول عمر دارایی های فضایی و همینطور کاهش احتیاج به مأموریت های جایگزین گرانقیمت را دارد.
این فناوری جوشکاری خودکار فضایی روی نمونه های آلومینیومی در طول پرواز زیر مداری اخیر آزمایش شد.
این شرکت می خواهد بعد از این آزمایش جوشکاری فضایی، در اکتبر سالجاری آزمایشی بزرگتر داشته باشد و بازوی رباتیک پیشرفته خویش را که با جوشکار پرتو الکترونی مجهز شده است، در فضا آزمایش خواهد نمود.
جالب اینجاست که این بازوی جوشکار می تواند از پرتو ایکس برای بازرسی اشیاء در فضا هم استفاده نماید.
شرکت تینک اوربیتال یکی از شرکت هایی بود که ناسا سال قبل برای توافقنامه های Space Act برگزید که هدف آن ارتقای قابلیت های فضایی تجاری است.
علاوه بر این، ارتش ایالات متحده به این توانایی تولید پرتو ایکس بعنوان ابزاری ممکن برای شناسایی تهدیدها در مدار زمین ابراز علاقه کرده است.
تینک اوربیتال همینطور درحال کار بر روی مفهوم دیگری به نام مفهوم تینک پلت فرم(ThinkPlatform) است که طبق گزارش ها، ساختاری کروی است که می تواند به سادگی به صورت تخت بسته بندی شود و سپس به صورت مستقل در مدار زمین با استفاده از تلفیقی از روش های جوشکاری و ساخت افزودنی مونتاژ شود. انتظار می رود این ایستگاه فضایی چهار برابر بزرگتر از ایستگاه فضایی بین المللی باشد.
اطلاعات زیاد دیگری در مورد آن وجود ندارد، اما احیانا میتوان از این زیرساخت برای ذخیره و بازیافت زباله های مداری بهره برد.




منبع:

1403/03/11
18:20:33
5.0 / 5
201
تگهای خبر: ابزار , بین المللی , دوربین , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Link website