در گفت وگو با لینك وبسایت مطرح شد

تاثیر ChatGPT و سیستم های مشابه در آموزش را باید بررسی کنیم

تاثیر ChatGPT و سیستم های مشابه در آموزش را باید بررسی کنیم

لینک وبسایت: به گزارش لینک وبسایت، استادیار دانشکده مهندسی فنی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه تاثیر ChatGPT و سیستم های مشابه در آموزش را باید در جهت تغییرات پیوسته ای که در روند دیجیتال شدن زندگی شاهد آن هستیم بررسی نماییم، اظهار داشت: استفاده استارتاپ ها و شرکتهای آموزش مجازی از این تکنولوژی برای ساخت پلت فرم های نوین، استفاده کلاس های درس سنتی، معلمان و دانش آموزان از این تکنولوژی بعنوان یک منبع و ابزار کمکی، شخصی سازی بیشتر آموزش جهت رشد متناسب با هر فرد و تغییر در شیوه و فلسفه آموزش و ارزیابی دانش افراد از کاربردهای این فناوری در آینده است.


دکتر یدالله یعقوب زاده در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه پایه اساسی چت بات، ربات گفت وگوکننده، مدلهای زبانی بزرگی تحت عنوان GPT است، اظهار داشت: شرکت OpenAI بر روی حجم عظیمی از منابع متنی شامل متون مختلف اینترنتی، کتاب ها و... به وسیله پیشبینی کلمه ی بعد آموزش می دهد.
وی با بیان اینکه این مدلهای زبانی می توانند یک متن را کلمه به کلمه تولید کنند و از معماری مبدل (Transformer) با شمار فراوانی پارامتر بهره می گیرند، اظهار نمود: علاوه بر مدلهای زبانی، این چت بات از آموزش انسانی جهت هرچه بهتر پاسخ دادن به پرسش های متعدد و مکالمه محور کاربران بهره می گیرد. این چت بات به مرور هم به دلیل بهبود مدل زبانی و هم به دلیل استفاده بیشتر کاربران، از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.
یعقوب زاده با بیان اینکه چت بات chatGPT قابلیت پاسخگویی به پرسش ها و دستورات متنی متنوع و گوناگونی را دارد، اضافه کرد: بعنوان مثال می تواند برنامه پایتون بنویسد، برنامه غذایی مختص مشخصات وزنی - قدی شما را بدهد، شعر بگوید، مقاله با طول مشخص بنویسد، جملات را ویرایش کند، اشتباه خودش را قبول و تصحیح کند.
این متخصص هوش مصنوعی با بیان اینکه دقت مناسب و حس جالب مکالمه با یک عامل AI در کنار در دسترس بودن این چت بات سبب محبوبیت فراوانش در بین مردم جهان شده است، خاطرنشان کرد: دسترسی به این چت بات از راه لینک https: //chat.openai.com/chat امکان دارد. به یک ایمیل و شماره تلفن(غیر ایران) نیاز دارد و از راه مرورگرها قابل استفاده می باشد. در نتیجه، نیازی به نصب برنامه خاصی بر روی گوشی و کامپیوتر ندارد. همینطور «چت بات بینگ» در bing.com در دسترس می باشد که فناوری و مدلی مشابه chatGPT را پشتیبانی می کند.
دکتر یعقوب زاده در رابطه با کاربرد این فناوری در آموزش با بیان اینکه سیستم ChatGPT می تواند از طریق های گوناگونی بر روند آموزش تأثیرگذار باشد، اضافه کرد: چه دانش آموزان و چه معلمان می توانند از این سیستم استفاده نمایند.
وی اظهار داشت: معلمان می توانند از آن بعنوان یک منبع یا ابزار کمکی جهت بهبود مطالب آموزشی خود استفاده نمایند. در این راستا، معلمان از پیشنهادات ChatGPT برای یک مطلب خاص درسی می توانند بهره گیرند. این مورد، در ادامه استفاده ای است که از فناوری های موجود مانند جستجوی گوگل می شود اما تفاوت های عمده ای هم دارد. بعنوان مثال، اگر در مورد ارتباط بین چند مبحث مختلف از گوگل بپرسیم، با یک سری منبع رتبه بندی شده مواجه هستیم که باید پاسخ مربوطه را در آنها بگردیم و یا استنتاج را خودمان انجام دهیم. اما ChatGPT این قابلیت را دارد که پاسخ این پرسش را در یک پاراگراف یا بیشتر، برایمان شرح دهد. این به مفهوم آن است که برخی وظایف ذهنی و شناختی معلمان می تواند توسط این سیستم ها انجام گیرد.
استادیار دانشکده مهندسی فنی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه همینطور معلمان می توانند برای ارزیابی از این گونه سیستم ها کمک بگیرند، توضیح داد: بعنوان مثال در تدریس تاریخ از دانش آموز خواسته شده در مورد مقایسه دو دوره تاریخی یک پاراگراف بنویسد. حال معلم می تواند این پاراگراف را با توضیحات اضافه(مانند چگونگی تصحیح و عوامل مؤثر در ارزیابی) به سیستم بدهد و ارزیابی آنرا دریافت کند. همینطور در خیلی از دروس مانند آموزش زبان انگلیسی، ChatGPT می تواند ارزیابی به همراه بازخورد مناسب را در اختیار دانش آموزان و معلم قرار دهد و بدین سان بخش عمده ای از زمان معلم صرفه جویی شود. این زمان صرفه جویی شده قاعدتاً می تواند در جهت بهبود کیفیت کار معلم به کار بیاید.
دکتر یعقوب زاده با بیان اینکه دانش آموزان هم می توانند از ChatGPT استفاده های مختلفی داشته باشند، تصریح کرد: از آن جمله هم بعنوان یک منبع و ابزار اضافه جهت یافتن پاسخ پرسش های خود، هم جهت انجام تکالیف و بازخورد گرفتن است. قابلیت تعاملی این قبیل سیستم ها به دانش آموز این امکان را می دهد که یادگیری گسترده تر و عمیق تری از موضوعات داشته باشد.
ایجاد و گسترش توانایی تفکر انتقادی و پرسشگری از قابلیت های این فناوری است
وی اظهار داشت: یکی از تغییراتی که استفاده از این تکنولوژی می تواند ایجاد نماید، گسترش توانایی تفکر انتقادی و پرسشگری است. این یکی از خصوصیت هایی است که دانش آموزان امروزی با عنایت به گسترش و دسترسی اطلاعات عظیم به آن احتیاج دارند و باید در جریان آموزش تجربه کنند.
این متخصص هوش مصنوعی در ادامه تصریح کرد: به صورت کلی باید ببینیم اهداف اولیه و بنیادین آموزش و کلاس های درس اساساً چه هستند و پس از آن، در مورد این فکر نماییم که ابزارهایی مانند ChatGPT آیا رسیدن به این اهداف را تسهیل می بخشند یا خیر. بعنوان مثال، شاید این نحوه ارزیابی موجود که اکثراً شامل ارزیابی منابع حفظی دانش آموزان می شود، روشی مناسب جهت رسیدن به هدف آموزش نباشد و بازبینی نیاز داشته باشد.
دکتر یعقوب زاده اضافه کرد: همینطور باید در استفاده از این قبیل سیستم ها نکات مختلفی را در نظر داشت. بعنوان نمونه ChatGPT در موارد مختلف امکان دارد پاسخ اشتباهی بدهد. پس باید بفهمیم که در چه مواردی این سیستم به کار می آید. به این ترتیب، ما جهت استفاده بهینه از این ابزار، به آموزش اختصاصی نیاز داریم. معلمان باید خود ابتدا از این امر آگاه باشند و سپس نسبت به آموزش آن به دانش آموزان توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه در ایران هم میتوان از این قبیل سیستم ها استفاده کرد، توضیح داد: البته دقت مدل ChatGPT به صورت خاص بر روی زبان فارسی خیلی خوب نیست، اما بهرحال میتوان از قابلیت های آن چه به صورت مستقیم و چه به صورت ترجمه به انگلیسی استفاده نمود. یکی از اشکالات البته محدودیت دسترسی به این سیستم به دلیل تحریم کشور است که البته راه هایی جهت دورزدن آن وجود دارد. همینطور ما شاهد نمونه های مختلفی از سیستم های ChatGPT هستیم مانند چت بینگ که به مرور هم کیفیت بهتری پیدا می کنند و هم پشتیبانی بهتری از زبان فارسی خواهند داشت. ازاین رو شاید بهتر باشد که هرچه سریع تر خویش را برای این نسل از فناوری آماده نماییم.
این متخصص هوش مصنوعی اضافه کرد: با عنایت به اینکه این ابزار دیجیتال است و به دانش هر چند محدود ارتباط مجازی نیاز دارد، نسل Z (این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خویش را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند) یا هر شخصی با این خصوصیت ها راحتتر می تواند استفاده نماید. امروزه اغلب افراد خصوصاً به دلیل دوران تجربه همه گیری کرونا با قابلیت های موجود در فضای مجازی آشنا شده اند. این آشنایی به آنها کمک می نماید تا راحتتر بتوانند از فناوری های نوینی مانند ChatGPT استفاده نمایند. به مرور و با عرضه ی واسط های کاربری متنوع تر و فراگیری استفاده از این تکنولوژی ها، چالش های بهره گیری عمومی کمتر می شود، مشابه آنچه در فناوری های دیگر مانند اینترنت، مرورگرها، جستجوگرها و... مشاهده کردیم.
دکتر یعقوب زاده با بیان اینکه تاثیر ChatGPT و سیستم های مشابه در آموزش را باید در جهت تغییرات پیوسته ای که در روند دیجیتال شدن زندگی شاهد آن هستیم بررسی نماییم، اظهار داشت: تغییراتی که سال هاست گاه آهسته و گاه پرشتاب در حال انجام می باشد. ایجاد فناوری های انقلابی مانندChatGPT به شتاب این تغییرات می افزاید. حتی می تواند سبب تغییرات معناداری در طراحی روش های تعاملی مجازی شود. این گونه سیستم ها به همراه سایر منابع و روش های آموزش مجازی می توانند برخی کلاس های سنتی را به صورت کلی جایگزین کنند و یا حداقل یک جایگزین خیلی خوب به شمار بیایند.
وی گسترش و بهبود عملکرد این فناوری برای پردازش و تولید همزمان متن، صوت و تصویر و فهم بهتر قابلیت ها و محدودیت های این فناوری از جانب مردم و متخصصان را از کاربردهای دیگر این فناوری در آموزش برشمرد و اضافه کرد: استفاده استارتاپ ها و شرکتهای آموزش مجازی از این تکنولوژی برای ساخت پلت فرم های نوین، استفاده کلاس های درس سنتی، معلمان و دانش آموزان از این تکنولوژی بعنوان یک منبع و ابزار کمکی، شخصی سازی بیشتر آموزش جهت رشد متناسب با هر فرد و تغییر در شیوه و فلسفه آموزش و ارزیابی دانش افراد از دیگر کاربردهای آن در آینده است.



1402/01/17
17:24:49
5.0 / 5
319
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Link website