کشف دو سیاره فراخورشیدی در فاصله ۳۳ سال نوری از زمین

به گزارش لینک وبسایت اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) از کشف دو سیاره فراخورشیدی صخره ای شبیه به زمین اطلاع داد که دور یک ستاره کوتوله نزدیک به منظومه شمسی می چرخند؛ اما بیش از اندازه داغ هستند که وجود حیات را بتوان در آنها پذیرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، برنامه ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی درحال حرکت (TESS) ناسا ضمن اعلام این خبر افزود که این سیاره ها با فاصله ۳۳ سال نوری از زمین، نزدیک ترین سیاره های فراخورشیدی به زمین به شمار می آیند. هر دو این سیارات از زمین بزرگ تر هستند؛ یکی از آنها ۱.۲ برابر و دیگری ۱.۵ برابری زمین است و دوره ستاره کوتوله اچ. دی ۲۶۰۶۵۵ می چرخند.
پت برنان، مدیر برنامه اکتشاف ناسا در اطلاعیه ای اعلام نمود: هر دو این سیاره ها جزء ۱۰ نامزد اولیه از جهت خصوصیات اتمسفری و هوایی بین همه سیاره های منظومه های شمسی تابحال کشف شده به شمار می آیند. با این وجود، محققان معتقدند دمای این سیاره ها شرایط را برای حیات در آنها ناممکن می سازد. سیاره بی (یکی از این دو سیاره) احیانا دمایی بین ۸۱۶ درجه فارنهایت (۴۳۵ درجه سلسیوس) و سیاره سی دمایی حدود ۵۴۳ درجه فارنهایت (۲۸۳ درجه سلسیوس) دارد.

وی اضافه کرد: دمای واقعی به وضعیت اتمسفری این سیاره ها بستگی دارد. ناسا با برخوداری از مزیت تلسکوپ جیمز وب می تواند دید بهتری از این سیاره ها به دست آورد. تلسکوپ غول آسای جیمز وب بزودی نخستین تصاویر دقیق و علمی از این سیاره ها را به دست می دهد. همینطور می تواند اتمسفر این سیاره ها؛ یعنی سیاره هایی فراتر از منظومه سیاره خورشیدی ما را دقیق تر بررسی کند و در مورد وجود آب، کربن، مولکول ها و دیگر ساختارها و ترکیب های مهم به ما جواب دهد.
کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتمسفرهای سیاره های صخره ای به دانشمندان برای درک بیشتر از تشکیل و تغییرات دنیاهایی مانند دنیای ما کمک می نماید.
گروهی از ستاره شناسان بین المللی به سرپرستی رافائل لوک ( Rafael Luque) از موسسه فیزیک نجوم اندلس اسپانیا و دانشگاه شیکاگو از اطلاعات مأموریت ناسا برای این کشف بهره برده اند.

منبع:

1401/03/28