افزایش امنیت جاده ها با نصب سنسور هواشناسی در اتوبوس ها بعلاوه عکس

افزایش امنیت جاده ها با نصب سنسور هواشناسی در اتوبوس ها بعلاوه عکس

لینک وبسایت: یک شرکت خدماتی در کشور آلمان حسگرهایی را به بازار عرضه نموده است که می تواند ضریب امنیت خودرو ها خصوصاً اتوبوس ها را در هنگام بارش های زمستانی و یخ زدگی جاده ها افزایش دهد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری آزوسِنسورز (AZO sensors)، شرکت خدمات فنی آفِنبِرگ (تی بی اُ)، در یک پروژه پایلوت (بررسی در مقیاس کوچک قبل از اجرای طرح اصلی) نشان داد که چطور میتوان در هنگام رانندگی با لافت مارویس (Lufft MARWIS) یا همان سنسور سیار هواشناسی در جاده، وضعیت آب و هوا را بررسی و داده را بی درنگ به خدمات پاکسازی جاده ها در زمستان مخابره کرد.
خدمات زمستانی شرکت های خدماتی، زندگی افراد زیادی را نجات می دهد. در زمستان که روزها سردتر و کوتاه تر می شود، برای ارائه خدمات زمستانی از ماشین های برف روب و نمکپاش استفاده می شود؛ ضمن این که بر وضعیت جاده ها نظارت می شود تا با پایش دائمی، امنیت جاده ها تامین شود.
اکنون این شرکت با نصب حسگرهایی روی اتوبوس ها این خدمات را به شهروندان ارائه دهد. به این ترتیب، یک اتوبوس با ظاهری معمولی، عبور و مرور را امن تر می کند بدون این که لازم باشد راننده اش کار خاصی انجام دهد. این سنسور حیاتی که شامل یک فناوری هوشمندانه است، در آینه عقب اتوبوس تعبیه می شود و به اندازه یک ظرف نان است.
اتوبوس درون شهری دوگانه سوز که چند بار در روز از خیابان ها گذر می کند، با این روش می تواند وضعیت عبور و مرور در جاده ها و خیابان ها را به این شرکت خدماتی اعلام کند.




اهمیت داده ها برای برقراری امنیت
یکی از مشکلات بر سر راه نگهداشت جاده ها در زمستان، یخبندان است. کارگران برای پاکسازی برف جاده ها به جز پاشیدن نمک و شن، از وسایل نقلیه مخصوص نیز استفاده می نمایند تا امکان رانندگی در جاده ها را فراهم آورند.
رافائل لِهمان (Raphael Lehmann)، رییس خدمات فنی تی بی اُ، درباره دلیل استفاده از حسگرها در خدمات پاکسازی جاده ها در زمستان می گوید: داده ها درباب وضعیت جاده ها به ما کمک می نماید تا به سرعت، وضعیت آنها را ارزیابی و اقدامات لازم را اولویت بندی نماییم.
از سال ۲۰۱۴، در آفنبرگ از سنسور سیار هواشناسی در جاده استفاده شد. از آن به بعد، دوازده سنسور روی وسایل نقلیه تی بی اُ نصب شده است تا بر وضعیت جاده ها نظارت کنند. تازه ترین وسیله نقلیه ای که در آن از این سنسور استفاده شده، اتوبوس شرکت حمل و نقل شهری سوئگ (SWEG) است.
لهمان معتقد می باشد که این یک موقعیت برد- برد برای تی بی اُ و سوئگ است. او فکری را که در پس پروژه پایلوت قرار دارد، اینگونه تعریف می کند: به هر حال، راننده ها رانندگی شان را می کنند. با نظارت بر وضعیت جاده ها بدون تلاش اضافه، آنها پایگاه اطلاعاتی ما را تقویت و ما را قادر می کنند که با سرعت بیشتر و مؤثرتری کار نماییم. این به نفع همه کسانی است که در جاده عبور و مرور می کنند همچون اتوبوس های سوئگ.




تحول نگهداشت جاده ها در زمستان: از کنترل جاده با کفِ کفش تا نقشه های دیجیتالی
لهمان با یک مثال توضیح می دهد که چگونه استفاده از فناوری مدرن سنسور جاده ای می تواند امنیت عبور و مرور را بهبود بخشد. قبلاً، نظارت بر جاده ها به طور معمول برمبنای تجربیات کارکنان حفظ و نگهداشت جاده ها در زمستان و اغلب بسیار ساده بود. وی می گوید: کارکنان پایشان را بیرون ماشین می بردند و با کف کفششان میزان لیزبودن جاده را اندازه گیری می کردند. حالا، آنها از نقشه های دیجیتال شهری استفاده می نمایند. این نقشه ها اطلاعات لحظه ای را دریافت می کنند که از سنسورهای نصب شده در وسایل نقلیه مخابره می شوند.
ویوموندو (View Mondo) نرم افزاری است که در این حسگرها استفاده می شود. رافائل لهمان کار با سنسورهای سیار هواشناسی جاده ها را اینگونه خلاصه می کند: هم راننده و هم مدیر خدمات زمستانی می توانند هر لحظه وضعیت جاده ها را ببینند و طی چند دقیقه ارزیابی کنند که آیا اقدام دیگری لازم است یا نه یا فوری ترین اقدام در کجا باید صورت گیرد.
وی می افزاید: به جهت اینکه امکان استفاده از این حسگرها در ساعت چهار بامداد کاملاً فراهم گردد، یک سیستم چراغ راهنمایی در ویوموندو نصب کرده ایم. اگر چراغ راهنمایی در یک ناحیه، قرمز شود، کارکنان ما برای ارائه خدمات، عازم آن محل می شوند.
آغازی امیدوارکننده
پروژه پایلوت اتوبوس مارویس (MARWIS-Bus) در آفنبرگ با پروژه های جدیدی دنبال شده است؛ بطورمثال مدیران دِل دُت (بخش حمل و نقل ایالت دِلاوِر آمریکا)، سال ها است که مشتری این حسگرها هستند و امیدوارند که این حسگرها در مینی بوس ها هم به کار گرفته شوند.
استیون مارکز، مدیر فروش راهکارهای هواشناسی جاده ای شرکت لافت در کشورهای آلمانی زبان، می گوید: علاقه زیادی به این راهکار وجود دارد. هر وسیله نقلیه ای که در جاده های شهری است، می تواند بدون هیچ زحمت خاصی در تامین امنیت جاده ها مشارکت کند.




رانندگان اتوبوس درباره شغل جدیدشان چه فکر می کنند؟
ادلتراد هیملباخ (Edeltraud Himmelsbach) یک راننده اتوبوس است و از حسگرهایی که در اتوبوسش قرار داده شده است، خشنود است. وی می گوید: خیلی خوب است. در شبکه جاده ای ما، دوسه محل وجود دارد که در زمستان به سرعت لیز می شود. با این سنسور، من و همکارانم به خدمات زمستانی کمک می نماییم تا جاده ها امن تر شوند.


همکاری بین جوامع برای امنیت بیشتر در عبور و مرور
قرار است پروژه های پایلوت طی پاییز و زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ شروع شوند. رافائل لهمان می خواهد از سنسور مارویس در اتوبوس های بیشتر و همین طور سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نماید.
علاوه بر این، لهمان به فکر همکاری با جوامع هم جوار است که به داده ها دسترسی دارند.
وی می گوید: دهکده های کوچکتر که خودشان سنسور هواشناسی جاده ای ندارند ولی قسمتی از مناطقی هستند که در آنها عبور و مرور صورت می گیرد، از اطلاعات جمع آوری شده بهره مند می شوند.
فناوری هنوز هم باید پیشرفت زیادی کند تا بتواند به تامین امنیت جاده ها در زمستان کمک نماید.
مارتین مالی از اُتی تی هیدرومِت (OTT HydroMet) مواد این سنسور را ساخت. لافت یکی از برندهای قدرتمند اُتی تی هیدرومِت برای نظارت حرفه ای بر محیط است.


منبع:

1401/03/21
21:57:25
5.0 / 5
216
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دیجیتال , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Link website