ساخت نمایشگر هوشمند انعطاف پذیر با فرایندهای استاندارد نساجی

ساخت نمایشگر هوشمند انعطاف پذیر با فرایندهای استاندارد نساجی

لینک وبسایت: پژوهشگران دانشگاه کمبریج با بهره گیری از فرایندهای صنعتی مورد استفاده در تولید پارچه، توانستند یک نمایشگر 64 اینچی بافته شده و هوشمند بسازند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سی نت، این نمایشگر دربرگیرنده مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی، سنسورهای هوشمند و ابزارهای فوتونیک بوده و ساختار آن مستقیما انرژی را تحصیل و ذخیره می کند.
در توسعه این فناوری، پژوهشگران از الیاف چندجزئی استفاده کردند. برای این منظور هر جزء از الیاف مورد استفاده در بافت نمایشگر را با موادی پوشش دادند که توانایی تحمل کشش به وجود آمده در دستگاه نساجی را داشته باشد. همین طور تعدادی از اجزای الیاف را بوسیله تابیدن به هم تقویت کردند.
در نهایت اجزای مختلف الیاف را با بهره گیری از چسب های رسانا و جوش لیزری به هم متصل کردند. در نتیجه امکان ایجاد کارکردهای مختلف در یک پارچه بافته شده با بهره گیری از فرایندهای استاندارد نساجی برقرار شد.
پارچه ای که با بهره گیری از این پروسه تولید می شود بعنوان نمایشگر، ابزاری برای دریافت سیگنال ها یا ابزار ذخیره سازی انرژی کاربرد دارد.
این پارچه قادر به تشخیص سیگنال های رادیویی، برخورد، نور و دما است. همین طور بسادگی لوله می شود و باتوجه به اینکه برای تولید آن از فرایندهای استاندارد نساجی استفاده شده، می توان آنرا در ابعاد بزرگ تولید کرد.
این نخستین بار است که یک سیستم بزرگ و مقیاس پذیر در ساختاری مشابه پارچه و با بهره گیری از پروسه تولید مبتنی بر بافت فیبرها تولید می شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.


منبع:

1400/11/28
11:27:31
5.0 / 5
521
تگهای خبر: آموزش , ابزار , الكترونیك , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Link website