مداخلات اقتضایی اصلی ترین راه حل مدیریت پاندمی کرونا
لینک وبسایت: عضو مدعو فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: بر طبق مطالعات جدید مداخلات اقتضایی- نقطه ای (دخالت های بهنگام) راه حل موثر کنترل پاندمی کرونا است که می توان آنرا بومی سازی و اجرا کرد.
پس از گذر از دوران اولیه پاندمی کرونا در کشور، نیاز به سیاستگذاری و برنامه ریزی هوشمند بر طبق مطالعه دقیق چالش ها، موانع، محدودیت ها و ظرفیت ها احساس شد که این موضوعات سرآغاز انجام مطالعه ای دراین زمینه شده است.
در این راستا راهکارهای مداخلات کنترل این بیماری که در مقالات برتر و گزارشات سازمان های بین الملل و اتحادیه های منطقه ای در قالب سناریوهای مختلف محتمل ارائه شده بود، مطالعه و تجزیه و تحلیل و بر طبق آن راهکاری جامع مداخلات مناسب ارائه شده است.
در این زمینه مطالعه ای با موضوع چالش ها و محدودیت های مدیریت کووید-۱۹ به همراه مرور شواهد و تاثیر انواع مداخلات دردنیا ازجمله ایران انجام شده است، تیم پژوهشگر ضمن مرور نظرات علمی مدیریت و کنترل پاندمی کرونا در جهان و بررسی شواهد موجود از انواع مداخلات حکومتی، فردی و رفتاری و همین طور آنالیز نتایج توفیقات و شکست های کشورهای مختلف همچون ایران، راهکاری را ارائه داده اند.
این مطالعه با هدف تعیین وسعت، محدوده مداخلات، ارزش انجام و هزینه و فایده آنها انجام شده و مبتنی بر شناخت رفتار ویروس و طبیعت سینوسی حرکت پاندمی است که منجر به طراحی مدل کنترل اقتضایی - نقطه ای شده است.
دکتر حمید بهلولی عضو مدعو فرهنگستان علوم پزشکی که در سال قبل ۳۵ مقاله در مدیریت کووید-۱۹ برای آگاهی سیاست گذاران حوزه عمومی و سیستم سلامت کشور منتشر نموده است روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه داشگاه و آموزش ایرنا اصرار کرد که این مدل به برنامه ریزان نشان میدهد که در هر نقطه از حرکت سینوسی بیماری کووید ۱۹ چه مداخله ای باید انجام دهند، به عبارتی چه زمانی قرنطینه را اجرا و چه زمانی آنرا قطع کنند یا چه زمانی واکسن با حجم انبوه و با چه تمهیداتی تزریق کنند.
وی اظهارداشت: در این مقاله اهتمام شده، تاثیر مداخلات متفاوت در کنترل و مهار کووید-۱۹ در کشورهای مختلف بررسی شود و نگاهی هم به احتمالات آینده دارد و همین طور اهتمام کرده نگاهی چند بعدی را به سیاست گذاران و مدیران سیستم سلامت منتقل کند.
استاد مدعو سیاست گذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: در این بررسی مدل نوینی را پیشنهاد کرده ایم که مسیر همه گیری ها را پیش بینی می کند و به ارزیابی تأثیر استراتژی های مختلف برای مهار گسترش عفونت همچون مداخلات حکومتی شامل قرنطینه و محدودیت تردد و مداخلات غیر دارویی رفتاری چون شستن دست ها، فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و همین طور استراتژی های جداسازی (مدیریت زمان، تست و ردیابی تماس) و مداخلات دارویی و درمانی، می پردازد.
بهلولی تصریح کرد: اگر این مداخلات بصورت جدی، منظم و در زمان و محل مناسب اجرا شود، می توان امیدوار بود که تعداد مبتلاشدن و مرگ و میر بطور شایان توجهی محدود شود و دامنه و طول موج های بعدی کاهش شایان توجهی یابد.
وی اظهار داشت: باتوجه به هوشمندی ویروس کرونا، جهش های مکرر آن و رفت و برگشت موج های بیماری، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا، مدیریت و کنترل این پاندمی نیازمند مداخلات بسیار هوشمند، همبسته و حساب شده است.
بهلولی با یادآوری این که نمی توان چنین پدیده ای را با سیاست های هیجانی و فی البداهه مدیریت کرد، اشاره کرد: ایجاد هماهنگی های بین بخشی، مشارکت های مردمی سازماندهی شده و انسجام اجتماعی و در عین حال استفاده از کنترل کننده های بیرونی و ضمانت اجرای قانون چون پلیس در موفقیت این مداخلات نقش مهمی بازی می کنند.
واکسیناسیون، موثرترین اقدام برای کنترل بیماری کرونا است
وی با اعلان اینکه کنترل بیماری کرونا، مستلزم اجرای استراتژی ها و سیاست های هوشمندانه است، اظهار داشت: در وضعیت فعلی واکسیناسیون (مبتنی بر نظام واکسیناسیون منظم و هوشمند) موثرترین اقدام برای کنترل بیماری است.
این محقق تصریح کرد: باید بدانیم واکسیناسیون به پیش نیازها و پس زمینه ها متنوعی نیاز دارد و باید در قالب یک سیستم جامع و همراه با مداخلات لازم صورت گیرد.
وی اشاره کرد: دنیا به وضوح دریافته است که مداخلات غیردارویی مانند شستن مرتب دست ها، ماسک زدن، حفظ فاصله فیزیکی و کاهش تردد حداقل تا یک سال پس از واکسیناسیون کامل جمعیت هدف (حداقل ۷۵ درصد آنان) باید اجرا شود.
استاد مدعو سیاستگذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: مداخلات حکمرانی شامل (مداخلات پشتیبانی، اقتصادی و امنیتی) و همین طور مداخلات راهبردی بهداشتی چون مدیریت زمان (قرنطینه، لاک دان، زمان درست مداخله تشخیصی، دارویی)، انجام تست کرونا و رهگیری و جداسازی موارد مشکوک و درمان اثربخش و مورد نیاز مطابق پروتکلهای علمی باید مورد توجه قرار گیرد. تفاوت در عملکرد کشورها نیز ناشی از ترکیب این مداخلات مختلف در به کارگیری درست و بموقع آنها بوده است.
بهلولی اضافه کرد: در ۲ ساله گذشته بروز بیماری کووید-۱۹ که نوعی از خانواده ویروس کرونا بوده، سبب لطمه های جانی، مالی و اجتماعی بسیاری در دنیا شده و متاسفانه کشور ما همچون کشورهای پرخسارت بوده است.
وی که طراحی ساختار نوین وزارت بهداشت و ساختار دبیرخانه شورای عالی سلامت کشور به همراه تدریس دوره های پیشرفته سیاستگذاری عمومی را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: پاندمی کووید-۱۹ در سراسر جهان بصورت موج های سینوسی پیشرونده و با سویه های مختلف و در بعضی نقاط با مرگ و میر بالا درحال گسترش بوده و خیلی از دولت ها را با رفت و برگشت خود و جهش های ژنتیکی ویروس گرفتار اغتشاش کرده است.
عضو مدعو فرهنگستان علوم پزشکی افزود: این ویروس، سیستم های بهداشتی درمانی را به شدت تحت فشار قرار داده و همین طور موجب ایجاد اختلالات اجتماعی و لطمه های اقتصادی قابل توجهی شده است.
بهلولی افزود: در ابتدای این پدیده دنیا غافلگیر شده بود، اما طی چند ماه اول کشورهایی که توانستند یک استراژی نظام مند، منظم و یاد گیرنده ایجاد کنند و نقشه راه کنترل و مدیریت ویروس کرونا را ترسیم و مبتنی بر دانش و قاطعیت، تصمیمات سریع و باکیفیت و مبتنی بر شواهد واقعی اتخاذ کنند بروز بیماری و خیلی از عواقب شکننده آنرا محدود کردند و کشورهایی که فاقد این سیستم یادگیرنده هوشمند بودند مبتنی بر تجربه و خطا حرکت کردند و لطمه های زیادی دیدند.
وی اضافه کرد: اهتمام کرده ایم با این طراحی در کنار طراحی قرارگاه کلان مناطق مدیریت و کنترل کرونا و زیپ های امنیت سلامت منطقه ای و پلیس کرونا که در دست بررسی توسط مراجع ذی ربط است چنین سیستم هوشمندی را طراحی نماییم. امیدواریم اجرای آن کمتر گرفتار تنش های اجرای سیاست شود که از معضلات کشورهای درحال توسعه در اجرای طرح های سیاستی است.