شایع ترین اختلالات عصبی در سالمندان کدامند؟

شایع ترین اختلالات عصبی در سالمندان کدامند؟

به گزارش لینک وبسایت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: شایع ترین اختلالات عصبی که سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد، آلزایمر، سکته مغزی، لرزش ارثی، نوروپاتی، پارکینسون و صرع را شامل می شود.


اول اکتبر مصادف با ۹ مهرماه روز جهانی سالمندان نامگذاری شده که فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی دراین زمینه است.
دکتر فاطمه محمدیان، متخصص بیماریهای مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: شیوع جنسیتی این بیماریها نشان میدهد سکته مغزی در میان مردان و سایر اختلالات در میان زنان شایع تر است.
وی بیان داشت: سکته مغزی بعنوان رویدادی خطرناک و تهدید کننده زندگی، زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به قسمتی از مغز بطور ناگهانی قطع یا رگ خونی در مغز پاره شود.
محمدیان با اشاره به این که علایم هشدار دهنده این بیماری شامل افتادگی صورت، ضعف بازو و مشکل در گفتار است، اظهار داشت: درصورت مشاهده علایم هشدار دهنده سکته مغزی، باید فوراً با اورژانس تماس گرفته شود.
وی اضافه کرد: آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که سلول های مغز را از بین می برد و در اساسی ترین عملکردهای روحی و جسمی فرد تداخل به وجود می آورد و علت دقیق آن هم، هنوز ناشناخته است.
متخصص بیماریهای مغز و اعصاب با اشاره به این که بیماری پارکینسون، یک بیماری مزمن و پیشرونده حرکتی است، اضافه کرد: بیماری پارکینسون شامل نقص و مرگ سلول های عصبی حیاتی در مغز می شود. گزینه های درمانی این بیماری شامل دارو و جراحی برای مدیریت علایم آنست.
وی اضافه کرد: نوروپاتی بعنوان یک اختلال عصبی سبب علائمی مانند بی حسی و ضعف می شود که در بیشتر موارد، دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد.
محمدیان با اشاره به این که میوپاتی، اختلال در ماهیچه ها است، اضافه کرد: میوپاتی با ضعف عضلانی مشخص می شود که به طور معمول شدیدترین حالت در قسمت فوقانی بازوها و ران ها است.
وی بیان داشت: دیستروفی عضلانی، گروهی از اختلالات پیشرونده عضلانی است که اساس ژنتیکی دارد. علایم این بیماری با ضعیف شدن عضلات نزدیک به تنه بدن آغاز می شود و در ادامه به تحلیل رفتن شدید عضلات و انقباض ماهیچه ها می انجامد.
وی اشاره کرد: اقداماتی وجود دارد که می توان برای به حداقل رساندن خطر مبتلاشدن به یک بیماری مغز و اعصاب انجام داد که نخستین اقدام کنترل عوامل خطر مانند سیگار، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی است. در صورتیکه افراد سنین بالا گرفتار یک بیماری مغز و اعصاب شوند، هرچه سالم تر باشند، بهتر می توانند با آن کنار بیایند.
نسبت افراد مسن جهان در میان سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ تقریباً دوبرابر می شود
وی با اشاره به این که جمعیت جهان به سرعت درحال پیر شدن است، اظهار داشت: بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ میلادی، نسبت افراد مسن جهان تقریباً دوبرابر می شود و از حدود ۱۲ به حدود ۲۲ درصد خواهد رسید.
متخصص بیماریهای مغز و اعصاب افزود: افراد مسن با مشکلات جسمی و روانی خاصی روبرو هستند که باید به دقت شناخته شود.
وی اظهار داشت: بیش از ۲۰ درصد از بزرگسالان ۶۰ سال به بالا از اختلالات روانی یا عصبی رنج می برند (به استثنای اختلالات سردرد) و ۶.۶ درصد از همه ناتوانی ها در افراد بالای ۶۰ سال به اختلالات روانی و عصبی نسبت داده می شود.
بسیاری از اختلالات سیستم عصبی درمان پذیر هستند
محمدیان بیان داشت: خیلی از اختلالات مغز و سیستم عصبی را می توان با موفقیت درمان کرد و همین طور درمان های مختلفی که پزشکان از آن استفاده می نمایند دائما در حال بهبود است.
وی افرود: پیری بیولوژیکی بعنوان فرایندی از تغییرات پیشرونده، ذاتی و تجمعی سلولی و اندامی تعریف می شود که به کاهش توانایی ارگانیسم برای مقاومت برابر عوامل استرس زا منجر می شود. این تغییرات در نهایت منجر به کاهش توانایی بدن برای زنده ماندن می شود.
متخصص بیماریهای مغز و اعصاب اظهار داشت: پیری بیولوژیکی همین طور با جهانی بودن در جمعیت ها، فرهنگ ها و محیط های فیزیکی مشخص می شود.
وی با اشاره به این که علل دقیق پیری ناشناخته مانده است، اظهار داشت: خیلی از نظریه های پیری با شواهد تجربی پشتیبانی می شوند، اما هنوز یک چارچوب واحد پیدا نشده است.
متخصص بیماریهای مغز و اعصاب بر لزوم حفظ و ارتقا سلامتی آنان اصرار کرد و اظهار داشت: بدیهی است که مواردی که برای سیستم "مغز و اعصاب" شما مفید محسوب می شوند، به طور معمول برای قلب و سایر سیستم های بدن نیز مفید هستند.
وی با اشاره به این که خوب استراحت کردن برای همه همچون سالمندان بسیار مفید می باشد، اظهار داشت: دست کم ۷ ساعت خواب خوب داشته باشید. تعدادی از افراد با بیشتر یا کمی کمتر عملکرد بهتری دارند. مقابله با مشکلات خواب ممکنست زمان بر باشد، اما برخی کارها را می توان برای بهبود خواب انجام داد.
محمدیان به سالمندان سفارش کرد که تغذیه مناسب داشته باشند و خوب غذا بخورند. تغذیه بطور کلی نقش مهمی در سلامت ما دارد. مغز و سیستم عصبی به غذاهای غنی از ویتامین B، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D، منیزیم و آهن نیاز دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: ماهی، آجیل خصوصاً گردو، حبوبات، سبزیجات سبز تیره، شیر کم چرب، ماست، غلات غنی شده، سیب زمینی و گوجه فرنگی، لیستی از غذاهای مناسب می باشد که باید در رژیم غذایی متعادل گنجانده شود.
وی به استفاده زمان روزانه از نور خورشید و شیر غنی شده برای تامین ویتامین D، روغن سرشار از امگا-۳ مثل روغن زیتون و کنجد اصرار کرد و اظهار داشت: کاهش استرس یکی از با اهمیت ترین مواردی است که یاید مورد توجه جدی قرار گیرد. هرچند استرس می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، اما مواردی مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ورزش منظم می تواند سیستم عصبی را در وضعیت مناسبی نگه دارد.
محمدیان با اشاره به این که ورزش و تمرینات بدنی همیشه در حفظ سلامت بدن، بسیار کمک کننده است، اظهار داشت: اگر می توانید راه بروید، می توانید به اندازه کافی ورزش کنید. پیاده روی ساده روزانه ۲۰-۳۰ دقیقه می تواند معجزه کند.
وی اشاره کرد: مغز را تمرین دهید. فعال نگه داشتن مغز می تواند به ما در حفظ ارتباطات و بهبود حافظه و انعطاف پذیری کمک نماید. این امر خصوصاً با افزایش سن اهمیت دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: یادگیری چیزهای جدید، دیدن مکان های جدید، حل معماها و مشکلات، انجام کارهای جدید همچون کارهایی است که می تواند ما را تیزبین نگه دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، پژوهشگران نشان داده اند که نوشتن ساده روی کاغذ سیستم عصبی را به خوبی فعال می کند. به مدت پانزده دقیقه در روز، نوشتن روی کاغذ - یا حتی نقاشی روی کاغذ چندین پروسه روحی و جسمی را تقویت می کند.
محمدیان اظهار داشت: کنترل و درمان شاخصهای خطر ایجاد سکته مغزی، بیماری آلزهایمر و دیگر سندرم های سالمندی شامل بیماری دیابت، فشارخون، چربی بالا است. در بعضی موارد، علایم عصبی ممکنست تهدید کننده زندگی باشد و باید بلافاصله در وضعیت اضطراری ارزیابی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در صورت مشاهده هر یک از این علایم تهدید کننده زندگی همچون موارد زیر، بهتر است با مراقبت های پزشکی فوری (با ۱۱۵ تماس بگیرید) که این موارد شامل تغییر در سطح هوشیاری، مانند بیهوشی یا عدم واکنش، مشکل در بلع، سرگیجه یا سردرد شدید گفتار مبهم یا آشفته یا ناتوانی در صحبت کردن از دست دادن هماهنگی ماهیچه ها و اختلال تعادل، مشکلات تنفسی، مانند تنگی نفس، تنفس سخت، خس خس سینه، تنفس نکردن تشنج، فلج ناگهانی یا ناتوانی در حرکت دادن قسمتی از بدن در بیمارانی که در معرض مبتلاشدن به دمانس (زوال عقل) است.
وی اظهار داشت: رعایت موارد زیر دراین زمینه کمک کننده است:
- افزایش ارزیابی و تشخیص زودهنگام، کاهش ریسک و پیشگیری و مدیریت بیماریهای مزمن برای افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند یا در معرض خطر هستند.
- افزایش استفاده از سایر خدمات پیشگیرانه بالینی مانند کنترل فشار خون، غربالگری سرطان.
- ارائه برنامه های تغییر شیوه زندگی بوسیله برنامه ملی پیش گیری از دیابت برای کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲.
- ترویج برنامه های فعالیت بدنی برای کاهش خطر مبتلاشدن به زوال عقل، درد آرتروز و زمین خوردن.


منبع:

1400/07/12
10:21:57
5.0 / 5
130
تگهای خبر: آموزش , خدمات , سیستم , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Link website