معاون توسعه نوآوری پارك فناوری پردیس مطرح كرد:

ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس

ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می نماییم و می خواهیم از یک مقیاس چند 10 هکتاری به مقیاس هزار هکتاری تبدیل شویم، در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، اکبر قنبرپور درباره ۲۰ سال فعالیت پارک فناوری پردیس اضافه کرد: ماموریت های معاونت توسعه نوآوری سابقه زیادی در این پارک دارد، ولی این معاونت، سه سال پیش با تبدیل معاونت توسعه فناوری به دو معاونت جدید شکل گرفت.
وی افزود: هم اکنون هدایت شبکه فن بازار ملی ایران، برگزاری رویداد اینوتکس، ایجاد خوشه های فناوری در پارک، توسعه منابع انسانی شرکت های پارک، ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی محصولات شرکتها و در نهایت توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات شرکت ها، وظایفی است که بر عهده معاونت توسعه نوآوری قرار داده شده است.
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: در پارک فناوری پردیس برخلاف پارک های فناوری دیگر، کار از انتهای زنجیره آغاز شد. دیگر پارک های فناوری کشور کار خودرا از مرکز رشد شروع کردند؛ یعنی از ایجاد فضایی برای استقرار و رشد شرکت های نوآور، اما به سبب این که پارک فناوری پردیس در تهران واقع شده بود از همکاری با شرکت های بزرگ شروع کردیم.
وی اشاره کرد: نخستین مشتریان و اعضای پارک شرکت های بزرگ بودند که در اراضی پارک مستقر شدند، شرکت های فناوری که چندین پرسنل داشتند، محصولات گوناگون تولید می کردند و محصولاتشان به بازار وارد شده بود.
قنبرپور گفت: تقریباً هفت سال گذشت تا بتوانیم شرکت های کوچکتری که متقاضی حضور در پارک هستند، را بپذیریم و آنها را بصورت استیجاری در پارک مستقر نماییم. با گذشت ۱۰ سال از تاسیس پارک فناوری پردیس و در اوایل دهه ۹۰ توانستیم مرکز رشد پارک را ایجاد نماییم و پاسخگوی تقاضای شرکت های نوپا باشیم.
وی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته، فضاهای مختلفی برای استقرار شرکتها ایجاد کردیم؛ فضاهایی که امکان استقرار شرکت های دو نفره تا شرکت هایی با چند هزار نیروی کاری را دارد و در کنار اینها، فریلنسرها (افرادی که بصورت تکنفره می توانند کار کنند) در پارک مستقر می شوند.

ارائه بیش از ۵۰ عنوان خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف در ۲۰سال گذشته
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: در زمینه تجاری سازی هم در سالهای ابتدایی کار پارک، خدمات تجاری سازی زیادی به شرکتها ارائه نمی دادیم، اما از زمان استقرار شرکتها از سال ۸۶، دپارتمان های مختلفی برای این کار به وجود آمد و اکنون بیش از ۵۰ عنوان خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف عضو ارائه می شود.
قنبرپور اشاره کرد: اکنون به بزرگترین پارک فناوری کشور با بیش از ۳۵۰ شرکت و ۲ شعبه در غرب و شرق تهران تبدیل گشته ایم که بیش از هزار نوع محصول و خدمت فناورانه را تجاری و وارد بازار کردند.
وی اضافه کرد: برمبنای صورت های مالی موجود، سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش محصولات پارک بوده است که پیش بینی می شود این رقم در سال ۹۹ حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته باشد. نکته دیگر این است که به ازای هر یک ریال که دولت در پارک سرمایه گزاری نموده، بخش خصوصی ۱۰ برابر آنرا در پارک سرمایه گزاری نموده و این نشان از اعتماد بخش خصوصی از بازدهی سرمایه گذاری در پارک دارد.

۲۰ سال تلاش پارک فناوری پردیس برای رفع موانع تولید و توسعه
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین مسائل در حوزه توسعه نوآوری، مطالبی از قبیل تحریم و مشکلات اقتصادیست که بر سر راه شرکتها و پارک وجود دارد و عمده تلاش ما در ۲۰ سال قبل مبتنی بر حل این موانع بوده است.
قنبرپور افزود: ایجاد معافیت های مالیاتی، خروج پارک از شمول قانون منع استقرار شرکتها در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، امکان استفاده شرکتها از تسهیلات بانکی، معافیت از پرداخت عوارض معمول کشور و ایجاد صندوقی برای پشتیبانی از شرکتها در پارک، همچون کارهایی بوده که در ۲۰ سال قبل برای موانع زدایی توسعه نوآوری در پارک انجام شد.
وی اظهار داشت: به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می نماییم یعنی می خواهیم از یک مقیاس چند ۱۰ هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت و بیش از ۱۰ نوع بازیگر اصلی برای رشد این زیست بوم را شناسایی کرده ایم.
قنبرپور اضافه کرد: ایجاد زیست بوم نوآوری با وجود بازیگران واقعی و اصلی، با اهمیت ترین اقدام خواهد بود. دولت هم یکی از بازیگران اصلی این زیست بوم است که نقش آن توسط پارک ایفا می شود.
وی گفت: به دنبال ایجاد مجموعه ای هستیم که در آن آزمایشگاه ها و کارگاه های علمی مختلف، سرمایه گذاران خطرپذیر، منتورها، مراکز رشد و شتاب دهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، شرکت های گوناگون و فضای علمی و آکادمیک لازم درون آن وجود دارد. تلاش می نماییم شرکتها نیازهای مختلف خودرا در حوزه خدمات تخصصی و عمومی در داخل پارک تامین کنند، یعنی تمام دغدغه های یک شرکت از تامین نیروی انسانی، تامین نیازهای فناوری، جذب سرمایه، استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه های مورد نیاز در داخل پارک صورت گیرد.
قنبرپور اظهار داشت: در این اکوسیستم به دنبال این هستیم برای صادرات محصولات شرکت ها، بروکرهای صادراتی در داخل پارک حاضر باشند و اگر نیازی به تاییدیه یا استاندارد برای کالای تولید شده بود، مجموعه های کارگزاری برای این کار در پارک حاضر باشند. به عبارتی، شرکت های مختلف در پارک تنها دغدغه توسعه نوآوری و فناوری داشته باشند و دیگر مسائل آنها توسط کارگزاران مختلف در پارک برطرف شود.

1400/07/12
00:05:12
5.0 / 5
518
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Link website