نخستین پیاده روی فضانوردان چینی خارج از ایستگاه خودشان

نخستین پیاده روی فضانوردان چینی خارج از ایستگاه خودشان

لینک وبسایت: دو فضانورد چینی اولین راهپیمایی فضایی را در خارج از ایستگاه فضایی جدید چین انجام دادند تا یک بازوی رباتیک به طول 15 متر را تنظیم کنند.


به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیواطلس، برنامه فضایی بلند پروازانه چین با انجام نخستین پیاده روی فضایی خدمه ایستگاه فضایی این کشور به نام «تیان هه» (هارمونی آسمانی)، گامی دیگر رو به جلو برداشته است. این نخستین پیاده روی فضایی چین طی ۱۳ سال قبل است.
در این پیاده روی فضایی، دو فضانورد چینی با موفقیت تعدادی از کارهای مهم را در طول هفت ساعت پیاده روی فضایی در خارج از ایستگاه فضایی این کشور انجام دادند و تعدادی از قطعات اصلی این آزمایشگاه درحال چرخش را به محل خود منتقل کردند.
تلویزیون دولتی چین خروج «لیو بومینگ» و «تانگ هونگبو» از ایستگاه فضایی چین را بطور مستقیم نشان داد در حالی که سومین فضانورد یعنی «نی هایشنگ» در ایستگاه منتظر ماند.
فضانوردان چینی برای انجام یک ماموریت سه ماهه از تاریخ ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) در سومین ماموریت که قسمتی از یک برنامه فضایی بلندپروازانه است حضور دارند. این در حالیست که چین در ماه مه یک مریخ نورد را در سطح سیاره سرخ فرود آورد.
سازمان ملی فضایی چین در ماه آوریل کپسول اصلی ایستگاه فضایی «تیان هه» خودرا شروع کرد و ماژولی به اندازه یک اتوبوس با سیستم های پشتیبانی حیات و اقامتگاه برای خدمه ارسال کرد. پس از آن یک فضاپیما حامل غذا و سوخت در ماه مه به این ایستگاه منتقل شد.
چین بامدادان پنج شنبه ۲۷ خرداد یک فضاپیمای حامل سه فضانورد را با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» به ایستگاه فضایی خود مستقر در مدار پائینی کره زمین فرستاد. این اولین بار از سال ۲۰۱۶ به این سو است که چین یک فضاپیما را با سه سرنشین بوسیله موشک لانگ مارچ از صحرای گوبی به مدار زمین پرتاب می کند. چین در این ماموریت که پس از پنج سال اجرا می شود، این فضانوردان را برای اقامت سه ماهه به یک ماژول فضایی در مدار زمین منتقل می کند که می تواند رکورد ۳۰ روزه چین را در سال ۲۰۱۶ بشکند.
«شنزو ۱۲» (Shenzhou-۱۲) به مفهوم «کشتی الهی» سومین ماموریت از ۱۱ ماموریت مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه فضایی چین تا سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در این میان، چهار ماموریت با این فضاپیما انجام می شود که ۱۲ فضانورد چینی را به فضا می فرستند. این تعداد بیشتر از ۱۱ زن و مردی است که چین در سال ۲۰۰۳ به مدار زمین اعزام کرده بود.
چین که می خواهد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل گردد، دومین کشوری بود که سال جاری میلادی، مریخ نورد خودرا دو سال بعد از فرود نخستین فضاپیمای این کشور در آن طرف ماه، روی مریخ فرود آورد.
این اقدام چین در شرایطی است که کاوشگر چانگ ئه ۵ چین حامل نمونه های خاک و سنگ کره ماه آذرماه سال ۱۳۹۹ پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت فضایی خود، در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمده است.



منبع:

1400/04/16
12:32:47
5.0 / 5
512
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , سیستم , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Link website