در ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور مطرح شد:

ضرورت مشاركت جامعه دانشگاهی در رخداد بزرگ انتخابات

ضرورت مشاركت جامعه دانشگاهی در رخداد بزرگ انتخابات

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به مبحث انتخابات پیش رو اشاره و برلزوم مشارکت جامعه دانشگاهی در این رخداد تاکید نمود.



به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایرنا از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، جلسه یکصد و پنجاهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با مبحث ساماندهی مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی بیان نمود: ظرفیت بزرگ پیشرفت در کشور وابسته به آموزش عالی و دانشگاه است. اخیراً کنگره آمریکا در مصوبه ای درباره علم و فناوری آورده است: رقابت ما با چین در اقتصاد نیست بلکه در حوزه علم و فناوری است. بر این اساس، بنیان همه تحولات بزرگ از حوزه علم و فناوری می گذرد. خانواده فناوری کشور، کارگزاران اصلی کشور و مشوق و راهنمای جامعه در تصمیمات بزرگ خواهند بود. یکی از عرصه های تصمیم گیری، انتخابات است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی: بنیان همه تحولات بزرگ از حوزه علم و فناوری می گذرد. خانواده فناوری کشور، کارگزاران اصلی کشور و مشوق و راهنمای جامعه در تصمیمات بزرگ خواهند بود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت بالا دارند و به نظرات حضرت امام(ره) در این حوزه استناد می کنند که ایشان عدم مشارکت در مقاطع حساس انتخابات را در زمره گناهان کبیره می دانستند. بنابراین وظیفه عمومی و بخصوص برای ماست که جامعه دانشگاهیان مشوق حضور و مشارکت در انتخابات باشند. با اینکه هر انتخابات افت و خیزهایی دارد و امکان دارد به علت برخی ضعف های گذشته و یا اغراق هایی که بیان می شود، مشارکت کاهش پیدا کند، اما اساسا با تشکیل دولت جدید، انرژی و توان تازه و امید شکل می گیرد. در واقع هر رای باعث افزایش سرمایه اجتماعی کشور می شود.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از رموز کشورهای پیشرفته این است که موفقیت ها را می بینند و آنها را برجسته سازی می کنند. نباید در مقابل موفقیت ها چشم ها را بست، تا منشأیی برای موفقیت های بعدی باشد. امیدوار هستیم که هفته پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم و همه ظرفیت های علمی کشور در انتخابات مشارکت داشته باشند. ما هم به نوبه خود از همه توان دانشگاهی و علم و فناوری دعوت به مشارکت در انتخابات می نماییم.

عاملی عنوان کرد: هر یک از مراکز و دانشگاه هایی که ادغام شده اند، با فلسفه خاصی راه اندازی شده بودند، آن تعدادی که دانشگاه هستند و در عین حال تعداد اعضای هیئت علمی آنها زیر شاخص موافقت اصولی است باید ملحق شوند و به آنهایی که تعداد هیئت علمی آنان بالاتر از این شاخص است فرصتی دو ساله داده می شود تا وضعیت مرکز را بهتر کنند.



بررسی الحاق دانشگاهها در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی

عاملی با عنایت به دستور این جلسه در سخنانی عنوان کرد: در منطق فازی، نگاه صفر و یک مطرح نیست و این در مورد دانشگاه هم صادق است. بحث اصلی الحاق موسسات و مراکز آموزشی کوچک با حفظ هویت و استقلال است، بنابراین هویتشان حفظ خواهد شد. در جلسه قبل عنوان شد که دانشگاه به جایی گفته می شود که حداقل سه دانشکده دارد و دانشکده جایی است که حداقل سه گروه دارد و هر گروه هم حداقل ۵ نفر هیئت علمی دارد. ازاین رو یک دانشگاه باید حداقل ۴۵ عضو هیئت علمی را دارا باشد. به لحاظ دانشجو هم گفته شده که هر گروه حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانشجو داشته باشد بنابراین هر دانشکده حداقل حدود ۴۵۰ دانشجو و هر دانشگاه حداقل ۱۳۵۰ دانشجو دارد. بنابراین با نگاه منطق فازی ما یکبار یک دانشگاه را هویت نمی اندازیم و در درجه اول اگر شرایط را ندارند موافقت قطعی آنها را تبدیل به موافقت اصولی می نماییم و یک فرصت دو ساله برای ارتقا می دهیم. البته با نگاه به شاخص موافقت اصولی، این کمیت پائین تر می آید و یک گروه به سه نفر عضو هیئت علمی و یک دانشکده با ۹ نفر و یک دانشگاه با ۲۷ نفر عضو هیئت علمی می تاند موافقت اصولی بگیرد.

عاملی با اشاره به اینکه هر یک از مراکز و دانشگاه هایی که ادغام شده اند، با فلسفه خاصی راه اندازی شده بودند، اضافه کرد: آن تعدادی که دانشگاه هستند و در عین حال تعداد اعضای هیئت علمی آنها زیر شاخص موافقت اصولی است باید ملحق شوند و به آنهایی که تعداد هیئت علمی آنان بالاتر از این شاخص است فرصتی دو ساله داده می شود تا وضعیت مرکز را بهتر کنند.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور تاکید کرد: مواردی که شرایط موافقت اصولی را دارند، موافقت قطعی برای آنها به موافقت اصولی تبدیل گردد.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این جلسه در سخنانی به تشریح اقدامات وزارت علوم در اجرای طرح ساماندهی مراکز و مؤسسات آموزش عالی پرداخت و اظهار نمود: آن چه که در مجموعه اقدامات مدنظرمان بود، بحث ساماندهی آموزش عالی، رتبه بندی و مأموریت گرایی و اجرای بندهای مصوبه ۷۷۶ بود است. بخش های در ارتباط با مأموریت گرایی و رتبه بندی دانشگاه ها تا آخر سال ۹۹ پیگیری شده و در جلسه قبل گزارش ساماندهی را عرضه کردیم.

وزیر علوم اظهار داشت: تجربه نشان داد با مدیران واحدهای کوچک نمی توان مبحث را جلو برد تا ظرفیت دانشگاه های گیرنده الحاق را هم در بر بگیرد؛ چون که عملاً دانشگاه های گیرنده الحاق، دریافت کننده پیشنهادهای مختلف خواهند بود.

غلامی افزود: در ساماندهی، به غیر از دو مورد که چالش برانگیز بود، کارهای مابقی مراکز انجام شده است. مقرر است چند مرکز آموزش عالی که تحت عنوان دانشگاه مجوز گرفته و فعالیت دارند، مطابق شاخصهای ساماندهی آموزش عالی، مورد بررسی اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تجربه نشان داد با مدیران واحدهای کوچک نمی توان مبحث را جلو برد تا ظرفیت دانشگاه های گیرنده الحاق را هم در بر بگیرد؛ چون که عملاً دانشگاه های گیرنده الحاق، دریافت کننده پیشنهادهای مختلف خواهند بود.

وی اضافه کرد: تعداد مراکز دانشگاه علمی کاربردی از ۱۰۷۲ مرکز به ۳۸۵ مرکز تقلیل پیدا کرده است، همینطور تعداد واحدهای پیام نور هم حالا به ۳۴۰ واحد رسیده و دانشکده های فنی و حرفه ای هم با افزایش واحدها حالا به رقم ۱۸۰ آموزشکده فنی حرفه ای رسیده است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست در سخنانی با اشاره به اینکه یک جانبه گرایی در برخورد با مبحث ساماندهی، چاره صحیحی نیست، اظهار داشت: در ۱۶ سال قبل این مراکز به علل مختلف راه اندازی شده اند. همیشه به دانشگاه آزاد در این حوزه معترض بودند، اما بعدتر دریافتیم که خیلی از دانشگاه های دولتی بدون داشتن هیئت علمی بیشتر از ۵۰۰ دانشجو داشتند.

طهرانچی بیان داشت: اگر مأموریت گرایی مقدم بر مبحث ساماندهی پیگیری می شد، خیلی از مسائل و مشکلات قابل حل بود.

وی اضافه کرد: رهبری معظم یکی از برکات جمهوری اسلامی را گسترش دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی می دانند. بحثی که وجود دارد این است که نباید برای دانشگاه کارکرد همسانی در نظر گرفت و مسؤلان ذی ربط با دانشگاه محلی و ملی برخورد یکسانی دارند، دانشگاه محلی مقرر است محور توسعه منطقه و دانشگاه ملی باید محور توسعه کشور باشد. اگر مأموریت گرایی مقدم بر مبحث ساماندهی پیگیری می شد، خیلی از مسائل و مشکلات قابل حل بود.

دکتر منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این نشست در سخنانی بیان نمود: ساماندهی یک کار مهم و بزرگ است اما برخی نمایندگان مجلس اعتراض مهم و شدیدی به مبحث ادغام و الحاق دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود داشتند. بر این مورد باید تاکید شود که قرار نیست هیچ دانشگاهی تعطیل شود. استفاده از کلمه الحاق این برداشت را به دنبال دارد که قصد تعطیلی مرکز وجود دارد.

دکتر محمدعلی کی نژاد، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی با اشاره به اینکه مسئول آموزش عالی کشور وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی است و امر ساماندهی واقعا نیازمند فازهای مختلف نیست، عنوان کرد: دانشگاه دارای شرایط و استانداردهایی است و اساتید و هیئت علمی آن هم باید دارای شناسه باشند. همین سال جاری، طی جلسات و بررسی هایی، ۹۶۰ مجوز جذب هیئت علمی صادر شد.

دکتر محمدرضا مخبردزفولی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی در این نشست بیان نمود: در مصاحبه ها گفته می شود، ایران ۲۸۵۰ دانشگاه دارد. در حالیکه طبق برخی برآوردها چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه داریم و این حرف یک افترا است. در رنکینگ های جهانی حتی این مساله بیان شده است. در عین حال لازم است این آشفتگی بازار در نظام آموزش عالی کنار برود و به سمت برنامه محوری و جایگزینی پژوهش با وضع موجود برویم.

وی اضافه کرد: ساماندهی نادیده انگاری زحمات نیست، بلکه به اقدامات صورت گرفته از آغاز انقلاب نظم داده می شود. در مورد دانشکده های فنی حرفه ای و علمی کاربردی باید با نگاه جدی تر مدیریت و ساماندهی گردد.

دکتر حسین کچویان، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی بیان نمود: اگر منطق درستی در طرح ساماندهی نداشته باشیم و افراد قانع نشوند، در رفت و آمد دولت ها، این کار اساسا عقیم خواهد ماند. برخی استدلال ها مدیریتی و برخی آمایشی است. ابتدا باید درباره آمایش بحث و حل و فصل می شد و اگر منطق های متعدد در این بحث دخالت داشته باشد، شاهد اظهارنظر و دخالت همه طیف ها و دستگاه ها در طرح ساماندهی خواهیم بود.

دکتر عبدالله جاسبی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست بیان نمود: دانشگاه به خیلی از شهرهای ما هویت بخشیده است است و حتی برخی شهرها در آستانه تعطیلی بودند و وقتی دانشگاه در آن شهرها تأسیس شد، امکانات آمد و مهاجرت معکوس را شاهد بودیم و شهرها زنده شدند. اگر بر تمرکززدایی تاکید نشود، هویت شهرها زیر سؤال می رود و لزوم دارد این مساله در شاخص ها و پارامترها مدنظر قرار گیرد.

دکتر رجبعلی برزویی، رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست در سخنانی بیان نمود: لازم است از وزارت علوم تشکر نماییم شاید در این چند سال یکی از مباحثی که با هماهنگی بین دبیرخانه و وزارت علوم پیش می رود، مبحث ساماندهی مراکز آموزش عالی است. در جلسه پیشین که در تاریخ سوم اسفندماه سال ۹۹ برگزار شد، مصوبه ای در شورای گسترش آموزش عالی تصویب گردید و ۱۷ استان مورد مطالعه قرار گرفتند و از ۶۶ مورد مطرح شده در صورت جلسه، ۳۴ مورد برای ساماندهی انتخاب می شوند و از این میان ۲۳ مورد در فاز اول و ۱۰ مورد در فاز دوم جهت بررسی تقسیم شدند. ۲۴ مورد در ارتباط با ارزیابی در فاز اول هستند. در جلسه قبل جناب دکتر عاملی جمع بندی کردند که مراکز آموزش عالی که غیردخترانه و غیر دانشگاه هستند، الحاق آنها مصوب شوند، اما آنهایی که دانشگاه های ویژه بانوان هستند و یا عنوان دانشگاه دارند، به کمیسیون ارجاع و مورد بررسی دوباره قرار گیرند تا بعد از بررسی، پیشنهادات عرضه شود.

وی اضافه کرد: مراکزی که در طرح ساماندهی مبادرت به الحاق و ادغام آنها شده است، استانداردهای لازم از نظر تعداد دانشجو، تعداد هیئت علمی و فضای ملکی که در اختیار دارند را نداشتند. در فاز دوم دانشگاه هایی داریم که شرایط مشابه موارد بالاست که باید برای اینها با دانشگاه هایی که مشابهت دارند، در مورد ادغام یا الحاق تصمیم گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه همینطور با پنج مورد ساماندهی مراکز آموزش عالی ویژه خواهران موافقت به عمل آمد، اظهار داشت: وزارت علوم موظف است حداکثر در مدت ۴ ماه گزارش ارزیابی از ساماندهی فاز اول را به ستاد نقشه ارائه نماید. همینطور وزارت علوم بعد از تایید گزارش ارزیابی فاز اول توسط ستاد موظف است در مدت ۳ ماه پیشنهاد ساماندهی فاز دوم و سایر استان هایی که مورد ساماندهی قرار نگرفته اند را عرضه نموده و جهت تأیید به ستاد نقشه عرضه نماید.

دکتر سید حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: با استعدادترین دانشجویان دانشگاه بخصوص دانشگاه های دولتی که بار اصلی فناوری کشور بر دوش آن هاست و بودجه شان هم از سوی دولت تأمین می شود، بعد از فارغ التحصیلی، عموماً به خارج از کشور می روند. مأموریت گرایی باید بگونه ای باشد که هزینه پیشرفت کشورهای بیگانه را پرداخت نکنیم. بنابراین پیشنهاد مأموریت گرایی دانشگاه و طرح اولویت ها مشخص باشد.

دکتر ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست در سخنانی اظهار نمود: در جلسه قبل بعضی دانشگاه ها علاوه بر بیرجند و کوثر مانند دانشگاه آمل و بهشهر به مبحث ساماندهی کمیسیون اضافه شده اند که ظاهراً تعداد هیئت علمی و دانشکده های آنها هم قابل توجه است و شاید شامل ساماندهی نباشند.

دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در بخشی از این جلسه در سخنانی اظهار نمود: بحث اقدام و انحلال مطرح نیست و مؤسسات و مراکز آموزش عالی در طرح ساماندهی منحل نخواهند شد، اما نه بعنوان مؤسسه ای مستقل بلکه زیر نظر یک دانشگاه فعالیت می نمایند. آئین نامه و دستورالعمل الحاق آنها به صورت تفصیلی ابلاغ گردیده است.

به گفته رحیمی؛ بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه هاست، بنابراین طرح ساماندهی از ضروریات است تا این نتیجه حاصل شود که وضعیت فعلی برخی واحدها و مراکز آموزش عالی را شاهد نباشیم.



منبع:

1400/03/30
17:29:32
5.0 / 5
572
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Link website