محقق اصلی واكسن كووپارس:

حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واكسن كووپارس

حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واكسن كووپارس

به گزارش لینک وبسایت محقق اصلی واکسن کووپارس با اعلان اینکه درفاز دوم تست انسانی این واکسن داوطلبان با بیماریهای زمینه ای کنترل شده حضور دارند، اظهار داشت: در صورت نتیجه بخش بودن، فاز سوم با افراد معمولی شروع می شود.



به گزارش لینک وبسایت به نقل از مهر، دکتر سعید کلانتری محقق اصلی واکسن کووپارس واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز در حاشیه مراسم شروع فاز دوم تست انسانی که در بیمارستان حضرت رسول (ص) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز اول این واکسن روی ۱۳۳ داوطلب تست شد که عوارضی نداشت و همه علایم بیماران عادی بود.
وی با تاکید بر این که ایمنی زایی و اثرگذاری واکسن همچون مواردی بودند که در این واکسن مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: طی بررسی ها و تحقیقات این واکسن در دورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ دوز مناسب می باشد.
به گفته وی، در فاز دوم، این واکسن به دو گروه ۲۵۰نفره تزریق می شود و برمبنای نتایج وارد فاز سوم بالینی خواهیم شد.
کلانتری افزود: در فاز یک داوطلبان سالم و بدون بیماری زمینه ای بودند اما در این فاز داوطلبان با فشارخون کنترل شده و دیابت نیز حضور دارند و رنج سنی نیز در این فاز بالا رفته است.
محقق اصلی واکسن کووپارس با اعلان اینکه اگر این فاز را به خوبی رد نماییم وارد فاز سوم می شویم، افزود: در فاز سوم بنا داریم بدون محدودیت تست را انجام دهیم و افراد معمولی را وارد تحقیقات نماییم.
کلانتری با اعلان اینکه داوطلب گیری فاز سوم این واکسن انجام گرفته است، اظهار داشت: بنا بر این سیر سریع فاز را خواهیم داشت اما در کل لازم است که ۳ دوز (۰-۲۱-۵۱) تزریق شود و طبیعتا حداکثر طی دوماه و نیم فاز دوم تمام شود.
وی با اعلان اینکه به هنگام تست انسانی فاز دوم، یک فاز بینابینی خواهیم داشت و نتایج آنرا به سازمان غذا و دارو و سازمانهای نظارت کننده ارسال می نماییم، بیان کرد: در صورت موافقت می توانیم فاز سوم را از اواخر فاز دوم شروع کنیم؛ البته همه این موارد مشروط به این است که نتایج خوب باشد.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوز استنشاقی این واکسن تا کنون عوارضی نداشته اما زمان لازم است که تاثیر و ایمنی زایی دوز استشاقی این واکسن نیز مشخص شود.
محقق اصلی واکسن کووپارس در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر این واکسن بر جهش های ویروس افزود: در موسسه رازی درحال بررسی هستیم که چه ویروس هایی در جامعه ما درحال گردش است که آنها را بررسی نماییم تا اختلاف میزان جهش و تغییرات ویروس نسبت به پروتئین هایی که ما استفاده می نماییم را بدست بیاوریم؛ اگر این میزان ۶۰درصد اختلاف بوجود آورد طبیعتا باید تعریف جدیدی از پروتئین های واکسن داشته باشیم اما اگر این تغییرات کمتر از ۶۰ درصد باشد احیانا همین واکسن روی این تغیرات موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: این مطالعه همزمان با کارآزمایی های بالینی در حال انجام می باشد.
دوز یادآور در زمان کاهش سطح آنتی بادی
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباب ماندگاری آنتی بادی در بدن افراد پس از تزریق اظهار داشت: کارازمایی واکسن کووپارس را از اسفندماه شروع کردیم و هنوز نمی توانیم درباب ایمنی زایی نظر قطعی را بدهیم برای اینکه پس از آخرین تزریق نزدیک به دو ماه گذشته است.
وی افزود: در کارآزمایی حیوانی این واکسن، آنتی بادی ۱۰ ماه تا یکسال در بدن حیوان باقی می ماند اما باید در تست انسانی هم این مساله اثبات شود برای اینکه ممکنست ماندگاری در بدن انسان و حیوان متفاوت باشد.
کلانتری با تاکید بر این که نمی توانیم حالا درباب این که چقدر آنتی بادی در بدن می ماند اظهار نظر نماییم، اظهار داشت: هم اکنون داوطلبان تحت نظر هستند و سطح آنتی بادی آنها پایش می شود؛ طبیعتا اگر این سطح انتی بادی گرفتار افت شود نیاز به دوز یاداور دارند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بنظر می رسد همانند انفلوانزا نیاز باشد سالیانه این واکسن را تزریق نماییم تا جهش های ویروس پوشش داده شود؛ البته که این احتمال برای همه واکسن های کرونا وجود دارد که سالیانه تزریق شود تا سطح انتی بادی ما بالاتر رود و ایمنی باقی بماند.
انجام مطالعات واکسن برای زیر ۱۸ سال
کلانتری اظهار داشت: آن چیزی که ما در این پروژه تعریف کردیم و برای سازمان غذا و دارو ارسال کردیم برای سنین بالای ۱۸ سال است اما مذاکراتی انجام دادیم که پس از اتمام این کارآزمایی بالینی، تحقیقات برای ساخت واکسن زیر ۱۸ سال را انجام دهیم.


منبع:

1400/03/07
15:32:45
5.0 / 5
493
تگهای خبر: وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Link website