پوشش اینترنت در گیلان به بیشتر از ۹۰ درصد رسید

پوشش اینترنت در گیلان به بیشتر از ۹۰ درصد رسید

به گزارش لینک وبسایت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲، گسترش شبکه اینترنت به یکی از اولویت های اصلی در برنامه توسعه ای قرار گرفت که این مهم در استان گیلان با رسیدن به ضریب نفوذ اینترنت به بیشتر از ۹۰ درصد تحقق یافت.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایرنا، اینترنت یکی از با نفوذترین تکنولوزی های جدید ارتباطی است که تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده به شکلی که همه ابعاد حیات فردی و جمعی ما متاثر از این فنآوری ارتباطی و سایر تکنولوژی ها است بطوریکه حتی عصر حاضر را عصر اینترنت می نامند.
علاوه بر این، امروزه اینترنت بعنوان اصلی ترین عامل توسعه ای در تمامی ابعاد اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و حتی سیاسی است بطوریکه کمتر فعالیت اجتماعی و فعالیت عادی زندگی روزمره را میتوان سراغ گرفت که با این فناوری مرتبط و یا وابسته نباشد.
اما مهم ترین دغدغه این فناوری دسترسی همه مردم به آن است که برای برخی مناطق با جغرافیایی متفاوت این مساله معضلی جدی، هم در رفاه و هم در توسعه شمرده می شود.
گیلان همچون استان هایی است که به واسطه جغرافیای متنوع و متفاوت از دریا گرفته تا دشت و جنگل و کوه این ناهمگونی ها عاملی بود تا مردمش از دسترسی سهل به شبکه اینترنت محروم باشند چونکه توسعه اینترنت نیازمند صرف مخارج بالایی است که باتوجه به جغرافیای گیلان این هزینه بیشتر هم خواهد بود.
اما دولت تدبیر و امید بعد از استقرار یکی از اهداف خویش را تحقق دولت الکترونیک و توسعه شبکه ارتباطات و دسترسی تمامی مردم حتی در دورترین نقاط کشور قرار داد که بر مبنای آمار، استان گیلان با دستیابی به این اهداف در زمره استان های برخوردار از پوشش گسترده اینترنت قرار گرفت.
بر اساس آمارهای رسمی طی هشت سال گذشته خیلی از روستاهای گیلان حتی در نقاط کوهستانی و دوردست نه تنها به اینترنت، بلکه به اینترنت پرسرعت هم مجهز شدند که ابعاد تازه ای جهت زندگی و رفاه مردم به وجود آورده است. علاوه بر امکان برقراری ارتباط مستمر این مناطق با سراسر جهان، خیلی از مسائل روزمره و خدمات و آموزش ها را هم برای اهالی مناطق دور افتاده گیلان فراهم آورده است که دیگر نیازی به تحمل هزینه سنگین و پیمودن مسافت های طولانی نیست.

افزایش ۱۹۶ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان هم با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید طی هشت سال قبل در بخش پوشش اینترنت اظهار داشت: کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه متوازن زیرساخت های ارتباطی در شهر و روستا و ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات را میتوان بعنوان مهم ترین اقدامات در حوزه ارتباطات برشمرد.
فرزاد توکلی با اشاره به ضرورت توسعه ارتباطات در حوزه روستا با رویکرد کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت ارتباطی گفت: از آغاز سال ۹۹ وزارت ارتباطات با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و از محل منابع طرح "USO" مبادرت به اجرا و توسعه سایت های ارتباطی در گیلان کردند که هم اکنون هفت سایت ارتباطی روستایی توسط اپراتور همراه اول راه اندازی و راه اندازی شده و ۲۰ سایت موجود هم از نسل دوم به نسل های سوم و چهارم ارتقاء تکنولوژی داشته است.
وی به برخورداری ۹۱ درصدی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اشاره و اشاره کرد: تابحال حدود ۸۰ روستای اقماری از این سرویس برخوردار بوده و در صورت تأمین تجهیزات تا چند هفته آتی ۷۸ سایت دیگر هم توسط این اپراتور به نسل بالاتر ارتقاء خواهد یافت.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در مورد راه اندازی و ارتقاء سایت های روستایی توسط اپراتور ایرانسل هم از محل منابع وزارت ارتباطات در سال قبل اضافه کرد: این اپراتور در سال ۹۹ اقدام به راه اندازی ۱۱ سایت ارتباطی و همینطور ارتقاء پنج سایت موجود از نسل دوم به نسل سوم و چهارم کرد. ضمن آنکه الان ۴۰ روستای اقماری به این سرویس دسترسی دارند. همینطور ۶ سایت دیگر در مرحله عملیات اجرایی قرار داشته و ۴۲ سایت هم بعد از تأمین اعتبار تا آخر مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
توکلی با اشاره به خدمات عرضه شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تصریح کرد: از ۲ هزار و ۵۶۷ روستای استان در فاز اول یک هزار و ۷۲۷ روستا تا آخر سال ۹۹ به خدمات صوت و اینترنت پرسرعت مجهز شدند و در فاز دوم هم ۲۳۵ روستا در برنامه کاری اپراتور "های وب" قرار گرفته و این اپراتور در سال قبل از محل اعتبارات وزارت ارتباطات مبادرت به راه اندازی و راه اندازی ۱۵ سایت در روستاهای استان نموده است.
وی با اعلان اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان نسبت به ابتدای سال ۹۲ از ۵۶ به ۱۶۷.۱۵ درصد رسیده است، اظهار داشت: هم اکنون گیلان رتبه چهارم کشور را در این شاخص به خود اختصاص داده و تمامی شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار می باشند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان بیان نمود: هم اکنون تعداد مشترکان سیم کارت همراه استان به چهار میلیون و ۳۳۸ هزار مشترک رسیده و از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک زیر پوشش اپراتور همراه اول، یک میلیون و ۹۰۲ هزار مشترک توسط اپراتور ایرانسل و ۱۳۵ هزار مشترک هم توسط اپراتور رایتل خدمات مورد نیاز خویش را دریافت می نمایند.
توکلی اضافه کرد: الان ضریب نفوذ پوشش تلفن اپراتور همراه اول از ۵۶ درصد در ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید، به ۹۰ درصد رسیده است و اپراتور ایرانسل هم با رشد ۱۴۱.۹۳ درصدی از ۳۱ به ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. ضمن آنکه این اپراتورها در مجموع با یک هزار و ۸۹۳ سایت نسل سوم و یک هزار و ۸۴۶ سایت نسل چهارم خدمات و سرویسهای ارتباطی را به مردم گیلان عرضه می دهند.
وی در مورد پوشش جاده ای استان تلفن همراه هم اظهار نمود: هم اکنون ۱۰۰ درصد از جاده های اصلی و فرعی استان زیر پوشش اپراتور همراه اول قرار دارد که با رشد ۱۵.۸۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و ۸۱ درصد هم زیر پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال ۹۲، ۱۴۶.۷۱ درصد رشد داشته است.

پوشش ۹۱ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان به اینترنت پر سرعت
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همینطور درباره ایجاد دسترسی به اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اظهار داشت: سال جاری تعداد ۳۶ سایت روستایی در استان راه اندازی و ارتقا یافته که با این سایت ها دسترسی ۵۹ روستای استان به اینترنت فراهم شده که شامل جمعیت هشت هزار و ۴۲۶ خانوار روستایی در چارچوب ۲۵ هزار نفر است.
توکلی خاطرنشان کرد: هم اکنون دو هزار و ۴۳۶ روستا دارای ارتباط و دو هزار و ۴۱۱ روستا دارای تلفن خانگی در استان هستند که از این تعداد یک هزار و ۸۸۱ روستای استان در چارچوب طرح عمومی خدمات الزامی روستایی با تخصیص بودجه از محل اعتبارات USO به شبکه ملی اطلاعات متصل است.
وی اضافه کرد: الان بیشتر از ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت تابحال برای یک هزار و ۸۸۱ روستا از مجموع دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویسهای اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند.
او اشاره کرد: این در حالیست که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا آخر برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و الان این دسترسی برای ۹۱ درصد در این روستاها بوجود آمده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده تا آخر دولت تدبیر و امید است.
افزایش ۳۳ برابری پهنای باند اینترنت گیلان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همینطور افزایش ۳۳ برابری توسعه پهنای باند در دسترسی اپراتورها را اقدامی مهم در برخوداری مردم از شبکه تلفن همراه عنوان و خاطرنشان کرد: طی هشت سال گذشته پهنای باند اپراتورها از ۱۵ به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه بالا رفته است. علاوه بر این شاهد افزایش ۱۸ برابری توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان بودیم که از ۴۵ به ۷۹۵.۷۵ گیگابیت بر ثانیه رسید.
توکلی تصریح کرد: طی هشت سال قبل شاهد رشد بالایی در تعداد مشترکان اینترنت ثابت و پهن باند سیار بوده ایم و تعداد مشترکان این حوزه با افزایش ۲۳ برابری از ۱۲۶ هزار و ۴۰۶ مشترک در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۹۱۸ هزار مشترک رسیده است.
وی همینطور درباره ایجاد دسترسی به اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اظهار داشت: سال جاری تعداد ۳۶ سایت روستایی در استان راه اندازی و ارتقا یافته که با این سایت ها دسترسی ۵۹ روستای استان به اینترنت فراهم شده که شامل جمعیت هشت هزار و ۴۲۶ خانوار روستایی در چارچوب ۲۵ هزار نفر است.
توکلی در مورد توسعه خدمات اینترنت پر سرعت در شهرهای استان هم اظهار داشت: الان تمامی شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم اینترنت پرسرعت برخوردار می باشند.

سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیارد ریالی برای توسعه فیبر نوری
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در چارچوب فیبر نوری اشاره و بیان نمود: این طرح با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور اجرا شده است که خطوط انتقال بر بستر فیبر نوری اهمیت فراوانی در حفظ، نگهداری و پایداری ارتباطات در مناطق محروم دارد.
به قول توکلی در این بخش ۱۰۶ کیلومتر فیبرنوری با صرف هزینه ۱۰۶ میلیارد ریال در فاز نخست در نظر گرفته شده است و تابحال تمامی آن توسط مخابرات منطقه گیلان بعنوان مجری طرح از منطقه توتکابن شهرستان رودبار تا اسپیلی در شهرستان سیاهکل با پوشش ۲۸ مرکز و سایت مخابراتی اجرا شده است.
وی همینطور با اشاره به نیاز روزمره مردم برای افزایش پوشش و پایداری ارتباط به صورت یکسان در سرتاسر استان و همینطور کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت اجتماعی در نقاط روستایی، بیان داشت: هماهنگی لازم با اپراتورهای تلفن همراه و روستایی استان برای برقراری رومینگ بین اپراتوری انجام شده است.
توکلی خاطرنشان کرد: هم اکنون یکهزار و ۷۹۰ روستا از راه رومینگ با اپراتور همراه اول و یک هزار و ۷۹۴ روستا هم از راه رومینگ با اپراتور ایرانسل و اپراتور روستایی "های وب" فعال شده و دارندگان سیمکارت های "های وب" در استان می توانند از خدمات این دو اپراتور استفاده کنند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان به راه اندازی ۱۱ سایت جدید و ارتقاء ۲۲ سایت به نسل بالاتر از آغاز سالجاری اشاره و اشاره کرد: باتوجه به شرایط موجود و تحریم های پیش رو جهت استفاده از تجهیزات به روز جهت راه اندازی و ارتقاء تکنولوژی سایت های موجود در استان، هزینه ارتقاء هر یک سایت به نسل بالاتر را بالغ بر یک میلیارد تومان و هزینه راه اندازی و راه اندازی هر یک سایت جدید را دو میلیارد تومان اعلام نمود.

برخوداری ۲ هزار مدرسه گیلان از اینترنت رایگان
توکلی همینطور با اشاره به اتصال ۲ هزار و ۶۹ مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت مجانی در جهت طرح هوشمندسازی مدارس طی هشت سال قبل اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ مدرسه در مناطق روستایی بوده که سرویس خویش را از مخابرات و اپراتورهای (همراه اول، ایرانسل و های وب) دریافت کرده اند و ۶۳۲ مدرسه هم در مناطق شهری استان از راه مخابرات منطقه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ازای تأمین ۲ سال سرویس اینترنت مجانی به همراه مودم برای مدارسی که سرویس خویش را از مخابرات بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و برای مدارسی که سرویس خویش را از اپراتورها دریافت کرده اند نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال در گیلان هزینه کرده است.
توکلی همینطور درباره دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در استان هم بیان داشت: در سال ۹۲، ۲۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در گیلان مشغول به فعالیت بود که الان به ۶۳۸ دفتر رسیده که از این تعداد ۳۷۰ دفتر در حوزه شهری و ۲۶۸ دفتر در حوزه روستایی است.
به گفته وی از آغاز سالجاری ۹۲ دفتر پیشخوان دیگر هم مجوز فعالیت گرفته اند که شامل ۴۹ دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۴۳ دفتر ICT روستایی بوده و هم اکنون صدور مجوز ۱۲ دفتر در حوزه شهری و هشت دفتر در حوزه روستایی هم در حال تکمیل فرایند استعلامات است.
توسعه بانکداری الکترونیک به روستاهای گیلان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در حوزه بانکداری الکترونیکی در دولت دوازدهم هم به نصب ۶۰ دستگاه ATM در روستاها به منظورکاهش شکاف دیجیتالی اشاره و اشاره کرد: هم اکنون ۴۰ دستگاه خودپرداز بانکی دیگر هم برای نصب در روستاها درخواست شده که در صورت تأمین اعتبار لازم از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام خواهد شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان همینطور از پرداخت مبلغ ۹ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در چارچوب ۱۴ طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع صندوق توسعه ملی در استان اطلاع داد که زمینه اشتغال ۲۱ نفر را در استان فراهم نموده است.
وی اضافه کرد: بیشتر از ۱۴۶ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فعالیت داشته و تعداد ۱۴۲ شرکت فعال هم در سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان ثبت شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در گیلان، تعداد شرکتهای دانش بنیان استان را ۶۷ شرکت برشمرد و اظهار داشت: از این تعداد، ۱۴ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این عرصه بین استان های کشور، استان گیلان رتبه خوبی را داراست و در حوزه استارت آپ ها هم با ۴۷ استارت آپ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند.
توکلی با اشاره به طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: الان اکوسیستم استارت آپی استان با مشارکت ۱۱۴ عضو در سامانه ایران نوآفرین، از لحاظ تعداد شرکتهای ثبت شده در این سامانه جزو استان های خوب در این بخش است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در مورد تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان هم اظهار داشت: برای سه طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ ۵۳۸ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های تلفن همراه هفت طرح با مبلغ ۱۱۶ میلیون تومان پرداخت شده است.
گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از مراکز گردشگری و تجاری شمال کشور شمرده می شود.



منبع:

1400/03/02
13:16:51
5.0 / 5
1122
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , اپلیكیشن , استارت آپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Link website