با حضور رییس جمهوری؛

قلب تپنده قطار مترو ملی با همت جهادی به حركت در می آید

قلب تپنده قطار مترو ملی با همت جهادی به حركت در می آید

به گزارش لینک وبسایت اولین نمونه قطار مترو ملی با موفقیت آمیز بودن تولید پیچیده ترین قسمت و قلب تپنده آن فردا - پنج شنبه ۱۹ فروردین - در مراسمی با حضور رئیس جمهوری و تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران رونمایی می شود.


به دنبال موفقیت آمیز بودن انجام تست گرم اولین قطار مترو ملی فردا در مراسمی از قطار مترو ملی با ۸۵ درصد تولید داخلی رونمایی می شود.
به گزارش روز چهارشنبه جهاددانشگاهی، انجام این مگا پروژه فناورانه کشور که به همت پژوهشگران و مهندسان جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، شرکت مپنا و ۱۸ شرکت دانش بنیان، تکمیل و به مرحله بهره برداری رسید از آن جهت حائز اهمیت می باشد که برخی باور نداشتند که این کار مهم در داخل و بخصوص بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما با دانش و تلاش جهادی طراحی و تولید سیستم رانش که به لحاظ فناوری پیچیده ترین قسمت قطار مترو به حساب می آید و در صنعت مترو سازی از آن بعنوان مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار نامبرده شده و حدود ۳۰ درصد قیمت یک قطار را تشکیل می دهد به بهترین شکل و با پیشرفته ترین فناوری توسط جهادگران جهاد دانشگاهی در واحد علم و صنعت انجام شد.
تولید مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار مترو توسط جهادگران جهاددانشگاهی
حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در این حوزه اظهار داشت: سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتورهای الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری های اضطراری، ACM، موتورهای الکتریکی، گیربکس ها و مقاومت های ترمزی روسلف های الکتریکی است.
وی با بیان اینکه در حال راه اندازی خطوط مترو در ۹ کلان شهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) هستیم و همینطور تصویب شده تا برای شهرهایی که جمعیت آن به بالای یک میلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد شود اظهار داشت: جهت راه اندازی این خطوط به هزاران واگن مترو نیاز بوده که برخی این نیاز را به ۱۰ هزار واگن برآورد می کنند.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: تصور کنید اگر این واگن ها و تجهیزات پیشرفته به کار رفته در آنها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، درب ها، سیستم های تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل شود چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور تولید می شود؟،
طیبی تصریح کرد: کشورهای همسایه و سایر کشورها هم یا صاحب خطوط مترو بوده یا به سرعت به دنبال ایجاد آن هستند که جهاددانشگاهی بااطلاع از استراتژی توسعه خطوط مترو و شروع متروی تهران و با اتکاء به تجربیات پرارزش خود در تولید فناوری مختلف در حوزه های برق و مکانیک، طراحی و ساخت پیشرفته ترین بخش واگن های مترو به نام سیستم کامل رانش واگن های مترو (Full ProPulsion System) را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار خود قرار داد.
وی با بیان اینکه طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگن مترو کار بزرگی بود که نقطه اصلی انجام آن در زمان بررسی برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی توسط جهاد دانشگاهی گذاشته شد، خاطرنشان کرد: باوجود مشکلات حاصل از تحریم در تأمین قطعات با لطف خداوند و همت جهادی همه دست اندرکاران این پروژه فاز اول طراحی ساخت و تست آزمایشی را در انتها ۱۸ ماه با موفقیت به پایان رساندیم.
تلاش جهاددانشگاهی برای اجرای پروژه طبق زمان بندی تعیین شده
براساس این گزارش، یکی از ملزومات بهره وری حداکثری از شبکه راه آهن ریلی درون شهری تأمین بموقع ناوگان حمل ونقلی و تعمیرات دوره ای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است و با عنایت به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه های مترو در کلان شهرها احتیاج به افزایش و همینطور تجهیز واگن ها بوده است که به علت تحریم های سخت بین المللی در سالهای اخیر امکان توسعه این ناوگان نبود.
به همین منظور با توجه به ضرورت تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال ۹۸ همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، راه آهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد ۱۸ ماهه، پروژه قطار مترو به سرانجام برسد.
در این پروژه سهم ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، ساخت و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
قطار ملی مترو با عنایت به توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور و با همکاری شرکتهای مختلف داخلی همچون ۱۸ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نامهای جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی شده و تغییرات اعمال شده در آن برپایه تجربیات ۲۰ سال قبل در استفاده از سه نسل واگن ها صورت پذیرفته است.
طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات ازجمله مهم ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکتهای داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.
تلاش جهاددانشگاهی در این راه، اجرای پروژه طبق زمان بندی تعیین شده، با رعایت کامل استانداردهای بین المللی و برپایه دانش و فناوری بومی بود که بنا به قول مسئولان حامی این طرح، جهاددانشگاهی در این حوزه عملکرد بسیار خوبی داشته است و در همین زمینه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در واپسین روزهای اسفندماه در مراسم تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو از جهاددانشگاهی برای انجام این پروژه ملی قدردانی کرد.
میلیاردها تومان صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطار متر ملی
علی امام مدیرعامل متروی تهران هم به نقش جهاددانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره کرده و با بیان اینکه این نهاد درزمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، تاکید کرد: ازآنجایی که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، ۵ واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را هم انجام دهد که این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه جویی ارزی شده است.
مدیرعامل متروی تهران در مورد دستاوردهای قطار ملی مترو اظهار داشت: ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همینطور سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن های مترو، صرفه جوئی ارزی، توسعه فعالیت شرکتهای دانش بنیان در رابطه با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن ساز و... بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.
با روحیه جهادی دستیابی به هر فناوری امکان پذیر است
به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ ملی که آنرا بعنوان گام مهمی در راه خودکفایی در سیستم ریلی شهری نام می برند، در سالی که رهبر انقلاب اسلامی آنرا «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» نام گذاری فرمودند از آن جهت حائز اهمیت می باشد که خیلی ها باور نداشتند که این کار مهم در داخل آن هم با وجود تحریم های ظالمانه و سنگین انجام پذیر باشد، اما همان گونه که دکتر طیبی هم در مصاحبه ها پیرامون این پروژه ملی تاکید کرده اند: ما در جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است، باور داریم که دستیابی به هر فناوری امکان پذیر بوده و چنانکه آنرا در تولید فناوری های دیگر اثبات نموده بودیم توانستیم در تولید این فناوری هم موفق شویم.



منبع:

1400/01/20
21:57:57
5.0 / 5
243
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Link website