در یك شركت دانش بنیان محقق شد؛

ساخت نانوسامانه ای برای تصفیه هوا كه احتیاج به فیلتر ندارد

ساخت نانوسامانه ای برای تصفیه هوا كه احتیاج به فیلتر ندارد

به گزارش لینك وبسایت یك شركت ایرانی سامانه ای برای تصفیه هوا ساخته كه احتیاج به فیلتر ندارد. این سامانه علاوه بر تصفیه هوا امكان میكروب كشی داشته و می تواند عوامل بیماری زا را از بین ببرد.



به گزارش لینك وبسایت به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، این شركت دستگاهی برای تصفیه هوا ساخته است كه در آن احتیاج به استفاده از فیلتر نیست. این سامانه خالص ساز هوا با استفاده از توری های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO۲ می تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.
عذرا عطایی مدیرعامل شركت دانش بنیان تولید كننده این نانوسامانه اظهار داشت: این دستگاه ماحصل شش سال تحقیق و پژوهش این شركت با همكاری دانشگاه الزهرا است. این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همینطور عوامل بیماری زا را دارد.
عطایی درباره سازوكار این فناوری اظهار داشت: در این فناوری از سه بخش مجزا استفاده شده است، بخش دمش هوا، لامپ UV و توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی اكسیدتیتانیم كه تركیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H۲O۲ می شود. در واقع تابش UV روی توری سبب انجام فعالیت فتوكاتالیستی شده كه با این كار H۲O۲ رهاسازی می شود. H۲O۲ تولید شده با عوامل بیماری زا نظیر قارچ و باكتری برخورد كرده و منجر به صدمه DNA آنها می شود كه این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل بیماری زا در محیط كمك می نماید. ازاین رو این فناوری جهت استفاده در بیمارستان ها و فضاهای حساس مناسب می باشد.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر H۲O۲ می تواند با برخی آلاینده های محیطی نظیر آمونیاك و بنزن تركیب شود و آنها را به مواد كم خطرتر تبدیل كند، ازاین رو از این سامانه برای تصفیه هوای محیط هایی نظیر منازل یا فضاهای اداری می توان استفاده نمود.
مدیرعامل شركت افزود: تست های این فناوری در مراكز مختلف نظیر انیستیتو پاستور مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است. اخیرا هم گواهی نانومقیاس این فناوری از جانب ستاد توسعه فناوری نانو صادر گردیده است.
عطایی درباره مزیت های این فناوری اظهار داشت: هم اكنون نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد اما در آنها از ذرات میكرونی استفاده شده است در حالیكه در این محصول ذرات نانومقیاس به كار رفته و در نتیجه عملكرد این سامانه حداقل ۲۰ درصد بهتر از نمونه های خارجی است.

1398/11/07
13:43:32
5.0 / 5
3812
تگهای خبر: فناوری , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Link website