نخستین فلز چاپ ۳ بعدی در ایستگاه فضایی به دست آمد

نخستین فلز چاپ ۳ بعدی در ایستگاه فضایی به دست آمد

لینک وبسایت: آژانس فضایی اروپا(ESA) نخستین چاپ سه بعدی فلز را در ایستگاه فضایی رقم زد. هدف این آژانس ایجاد یک اقتصاد چرخشی در فضاست که در آن قطعات از کار افتاده ماهواره ها می توانند بوسیله فناوری چاپ سه بعدی تعمیر شوند یا تغییر کاربری دهند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، کنسرسیومی به رهبری شرکت ایرباس(Airbus) نخستین چاپ سه بعدی فلز را در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) با موفقیت انجام داد.
به نقل از آی ای، این چاپ سه بعدی که بتازگی انجام شده است، یک فلز منحنی کوچک به شکل حرف S را از جنس فولاد ضد زنگ ایجاد کرد.
بگفته آژانس فضایی اروپا، این آزمایش نشان میدهد که این چاپگر به زودی تولید مواد قابل استفاده را شروع خواهدنمود.
آژانس فضایی اروپا امیدوار است روزی با بهره گیری از چاپگرهای سه بعدی مانند آن چه در ایستگاه فضایی بین المللی قرار دارد، قطعات ماهواره های قدیمی از کار افتاده را تغییر کاربری دهد.
این نخستین آزمایش جهانی گامی کلیدی در کوشش های این آژانس برای ایجاد اقتصاد چرخشی در فضاست.
اولین چاپ سه بعدی فلز در فضا
چاپگر سه بعدی فلزی در تاریخ ۳۰ ژانویه سال جاری با ماموریت سیگنوس NG-۲۰ که با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد، به سمت ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرد. وزن این چاپگر حدود ۱۸۰ کیلوگرم است.
چاپگرهای سه بعدی پلاستیک هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می شوند. با این وجود، چاپگرهای سه بعدی فلز چالش بزرگتری هستند، چونکه آنها به لیزرهایی نیاز دارند که فلزات را تا دمای بالای کافی گرم کنند تا مایع شوند. به این ترتیب، چاپگر فلزی روی ایستگاه فضایی داخل یک جعبه کاملا مهر و موم شده قرار می گیرد که از خروج گرما یا بخار اضافی پیشگیری کند.
راب پستما افسر فنی آژانس فضایی اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: موفقیت این نخستین چاپ فلز در ایستگاه فضایی، ما را آماده چاپ کامل قطعات در آینده نزدیک می کند. ما به لطف کوشش های سخت تیم صنعتی به رهبری شرکت ایرباس و مرکز پشتیبانی CADMOS در فرانسه که از آنجا بر عملیات چاپ از زمین نظارت می شود و همین طور تیم خودمان، به این نقطه رسیدیم.
سباستین گیرالت عضوی از تیم ایرباس اضافه کرد: ما بسیار خوشحالیم که نخستین چاپ سه بعدی فلز را روی ایستگاه فضایی بین المللی انجام دادیم. کیفیت آن نیز به همان خوبی است که آرزو می کردیم.
چاپگر سه بعدی فلز چگونه کار می کند؟
پس از آن که چاپگر سه بعدی فلز در ژانویه ۲۰۲۴ به ایستگاه فضایی بین المللی رسید، آندریاس موگنسن فضانورد آژانس فضایی اروپا این دستگاه را در ماژول کلمبوس ایستگاه فضایی نصب کرد.
این چاپگر، سیم فولادی ضد زنگ را به یک محفظه تغذیه می کند. سپس ازطریق یک لیزر پرقدرت گرم می شود و فولاد را ذوب می کند و اجازه می دهد تا توسط چاپگر شکل بگیرد. کل پروسه چاپ از روی زمین کنترل می شود و خدمه ایستگاه فضایی فقط وظیفه باز کردن دریچه نیتروژن و تخلیه را بر عهده داشتند.
در مرحله بعد، از چاپگر برای ایجاد چهار شکل استفاده می شود که برای تحلیل و بررسی به زمین ارسال می شود.
ادونیت ماکایا مهندس مواد آژانس فضایی اروپا توضیح داد: دو مورد از این قطعات چاپ شده در لابراتوار مواد و اجزای الکتریکی در هلند مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت تا به ما کمک کنند تا بفهمیم که آیا ریزگرانش طولانی مدت بر چاپ مواد فلزی تاثیر دارد یا خیر. همین طور دو نمونه دیگر به مرکز فضانوردان اروپا و دانشگاه فنی دانمارک(DTU) خواهند رفت.
هنگامی که یک چاپگر سه بعدی فلز در ایستگاه فضایی بین المللی وجود دارد، فضانوردان می توانند خیلی از قطعات مورد نیاز خودرا در مدار زمین چاپ کنند. این امر موجب صرفه جویی زیادی در هزینه های پرتاب می شود، برای اینکه این ابزارها به طور معمول باید در یک ماموریت باری به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شوند.




منبع:

1403/03/18
12:34:25
5.0 / 5
211
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بین المللی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Link website