همه شایعات درباره كنفرانس توسعه دهندگان اپل

اپل چه در سر دارد؟

اپل چه در سر دارد؟

لینک وبسایت: شرکت اپل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود در سال جاری(WWDC 2024) را به زودی برگزار خواهدنمود و علاقه مندان به دنیای فناوری و به ویژه علاقه مندان به شرکت اپل و نوآوری هایش مشتاقانه در انتظارند تا این شرکت بصورت رسمی از خاصیت های جدید در iOS 18 و ادغام آن با هوش مصنوعی و موارد دیگر رونمایی کند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، زمان آن فرا رسیده است که شمارش معکوس را تا زمان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل شروع نماییم.
بزودی نوبت اپل خواهد بود که در مورد بروزرسانی های اصلی سیستم عامل بعدی خود صحبت کند و به توسعه دهندگان این فرصت را بدهد تا برنامه های خودرا پیش از عرضه گسترده این سیستم عامل در پاییز امسال آماده کنند.
کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل از دوشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴(۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تا جمعه ۱۴ ژوئن(۲۵ خرداد) برگزار می گردد و این شرکت مطمئناً بعضی از خاصیت های اصلی iOS 18 و iPadOS 18 و همینطور آن چه را که در انتظار سیستم های عامل ساعت هوشمند اپل(watchOS)، مک بوک(macOS) و هدست حقیقت ترکیبی(visionOS) است، آشکار خواهد نمود.
با عنایت به شرایط فعلی دنیای فناوری به نظر می آید که اپل در آستانه پیروی از رقبای خود با انجام یک جهش بزرگ به سمت حوزه «هوش مصنوعی مولد» است. این می تواند یکی از محورهای اصلی رویداد اپل باشد، برای اینکه این موضوعی است که سرمایه گذاران اینروزها در مورد آنها صحبت می کنند.
شایعه سازی در مورد محصولات و نوآوری های اپل هیچ گاه متوقف نمی گردد، ازاین رو ما در این گزارش به بیان چیزهایی می پردازیم که از گوشه و کنار در مورد این کنفرانس به گوش می رسد.
بعید به نظر می آید که در این رویداد اعلامیه های سخت افزاری مهمی منتشر شود، اما تا وقتی که تیم کوک مدیرعامل اپل روی سن بیاید و سخنرانی کند، هیچ چیز قطعی نیست، چونکه بعنوان مثال ما در آخرین کنفرانس توسعه دهندگان اپل شاهد نخستین رونمایی از هدست حقیقت ترکیبی اپل ویژن پرو(Apple Vision Pro) بودیم.
در هر صورت، در ادامه به بیان آن چه باید از سخنرانی WWDC 2024 اپل انتظار داشت، می پردازیم.
زمان برگزاری WWDC 2024
همانطور که اشاره شد، کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل(WWDC 2024) از دهم ژوئن(۲۱ خرداد) شروع می شود و تا ۱۴ ژوئن(۲۵ خرداد) ادامه می یابد.
رویدادهای مختلفی در طول این هفته وجود خواهد داشت، اما عمده توجه به سخنرانی اصلی اپل خواهد بود که برای ساعت ۱۳: ۰۰ به وقت محلی(۲۰: ۳۰ به وقت ایران) روز ۱۰ ژوئن تنظیم شده است. این سخنرانی در وبسایت اپل(apple.com)، برنامه Apple Developer، تلویزیون اپل(Apple TV) و کانال یوتیوب اپل پخش می شود.
نکته اصلی جایی است که اپل می خواهد خیلی از خاصیت های کلیدی سیستم های عامل جدید خودرا فاش کند که شامل سیستم های عامل آیفون(iOS)، آیپد(iPadOS)، مک بوک(macOS)، اپل واچ(watchOS) و به احتمال زیاد هدست اپل ویژن پرو(visionOS) است.
اپل همینطور از سخنرانی اصلی برای رونمایی از سخت افزارهای جدید خود در طول سالیان اخیر بهره برده است، بااینکه انتظار داریم که این دفعه چنین نباشد.
هوش مصنوعی
بااینکه اپل تا حد زیادی از ذکر کلمه «هوش مصنوعی» در طول رویدادهای خود طفره رفته است، اما هیچ راه گریزی از این کلیدواژه بزرگ این روزهای دنیای فناوری وجود ندارد. هوش مصنوعی مولد به سرعت به جنبه های بیشتری از زندگی ما نفوذ می کند و به نظر می آید اپل آماده است تا تکه ای دیگر از این پازل را تکمیل کند.
اعتقاد بر اینست که اپل هنوز به چت بات هوش مصنوعی مخصوص خود نرسیده است تا برای معرفی در این رویداد آماده باشد. در حالیکه اپل همچنان از بیان این مورد دوری می کند، بر اساس گزارش ها این شرکت با شرکت اوپن ای آی(OpenAI) خالق چت جی پی تی(ChatGPT) مشهور به توافق رسیده است تا چت جی پی تی را در iOS 18 ادغام کند.
طبق گفته مارک گورمن از بلومبرگ، اپل همچنان علاقمند به دستیابی به توافق با گوگل برای ارائه دستیار هوش مصنوعی جمینای(Gemini) گوگل در آیفون است.
در عین حال انتظار می رود سیری(Siri) در دستگاههای سازگار با استفاده از مدلهای زبان بزرگ خود اپل ارتقا یابد.
گزارش ها همینطور نشان می دهند که کاربران اپل می توانند از دستیار صوتی سیری برای انجام خیلی از عملکردهای خاص در برنامه های خاص(مانند باز کردن اسناد و ارسال ایمیل) استفاده کنند، اما اعتقاد بر اینست که اپل این ارتقای سیری را تا اوایل سال ۲۰۲۵ ارائه نخواهد کرد.
گفته می شود که رویکرد اپل به هوش مصنوعی مولد در iOS 18 و macOS 15 نگاهی عملی است که مبتنی بر کمک به افراد عادی در زندگی روزمره است، نه این که بطورمثال به آنها اجازه دهد به سرعت مجموعه ای طولانی از متن تولید کنند که بعنوان کتاب الکترونیکی به سرعت تولید شود. در عوض، به احتمال زیاد خاصیت های GAI مانند پاسخ به ایمیل و پیام، خلاصه های متنی، یادداشت صوتی و ابزارهای بهبود یافته لمس عکس در برنامه های اصلی را خواهیم دید.
انتظار می رود اپل تا جایی که می تواند پردازش های هوش مصنوعی روی دستگاه را انجام دهد و بقیه به مراکز داده ارسال شود. این سؤالاتی را در مورد چگونگی تضمین حریم خصوصی کاربران که یکی از اصول بنیادین اپل است، بوجود می آورد و این شرکت باید توضیح دهد که چگونه اطلاعات کاربران را هنگام انتقال بین دستگاه و مرکز داده، ایمن نگه می دارد.
سیستم عامل جدید آیفون و آی پد
مانند همیشه، خاصیت های جدید به مجموعه ای از برنامه های iOS و iPadOS می آیند. مسلما قابل توجه ترین معرفی مورد انتظار خدمات ارتباطی غنی(RCS) پیام ها است.
خدمات ارتباطی غنی پروتکل پیام رسانی پیشرفته تری نسبت به پیامک های سنتی با قدمت بیش از سه دهه است. RCS از پیامک ایمن تر است، برای اینکه رمزگذاری سرتاسری را ارائه می دهد. این ویژگی، امکان به اشتراک گذاری رسانه ها را با تصاویر با وضوح بالا، کلیپ های ویدیویی و صوتی فراهم می آورد. RCS امکان مکالمه یا چت گروهی مناسب را فراهم می آورد و از پیام رسانی با وای-فای نیز پشتیبانی می کند.
با این وجود، اپل سال ها بود که از آوردن RCS به پلت فرم خود امتناع می کرد، کاری که گوگل مدت ها بود آنرا انجام داده بود. هدف اپل این بود که سرویس iMessage خودرا حفظ کند. البته خود iMessage خیلی از خاصیت های RCS را دارد. زمانی سفارش تیم کوک مدیر عامل اپل به کسی که خواهان بهبود سازگاری آیفون با پیامک اندرویدی بود تا بتواند ویدیوهایی را با مادرش به اشتراک بگذارد، این بود که «برای مادرت یک آیفون بخر».
اپل در نهایت از موضع RCS خود پارسال کوتاه آمد، احتمالا برای اطمینان از این که با مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد. این شرکت گفته است که پشتیبانی از RCS را در سال ۲۰۲۴ فعال می کند، ازاین رو منطقی است که این خاصیت در iOS ۱۸ شروع به کار کند. این بدان معناست که پیام رسانی بین iOS و اندروید در آینده نزدیک بسیار بهتر خواهد شد. در عین حال، گوگل اخیرا به کاربران اندروید اجازه داده است تا پیام های RCS را در عرض ۱۵ دقیقه بعد از ارسال آنها ویرایش کنند.
گورمن همینطور اشاره نمود که اپل احتمالا از تولید ایموجی های شخصی سازی شده بر مبنای آن چه در پیام های متنی نوشته می شود، پشتیبانی می کند. به نظر می آید که میتوان رنگ های آیکون برنامه ها را در صفحه اصلی خود تغییر دهید و دیگر مجبور نیستید برنامه ها را در یک سیستم از پیش تعریف شده سفت و سخت نگه دارید.
سرویس موسیقی اپل(Apple Music) امکان دارد به دنبال یک ابزار مبتنی بر اوپن ای آی که اسپاتیفای(Spotify) در سال ۲۰۲۳ عرضه نمود، خاصیت فهرست پخش ساخته شده به صورت خودکار را دریافت کند.
همینطور گفته می شود مسیرهای سفارشی و نقشه های توپوگرافی که سال قبل در اپل واچ معرفی گشتند، در نقشه های اپل(Apple Maps) هستند.
علاوه بر این شایعه شده است که اپل یک ابزار ضبط صدا را به خاصیت یادداشت(Notes) اضافه می کند که به خوبی با عملکرد رونویسی مورد انتظار و همینطور گزینه نمایش نمادهای ریاضی مطابقت دارد.
بر اساس گزارش ها، سایر برنامه های اصلی برای برخی تغییرات مانند عملکردهای هوش مصنوعی مولد در برنامه های بهره وری مانند Keynote و Pages قرار دارند.
همینطور انتظار می رود موارد دیگری مانند Mail، Fitness و Health نیز خاصیت های جدیدی را دریافت نمایند، اما جزییات آنها هنوز فاش نشده است.
ماشین حساب
بروزرسانی ماشین حساب اپل چیزی است که مدت ها انتظارش می رفت. گفته می شود که برنامه ماشین حساب درحال یک تغییر اساسی در آیفون و مک است. همینطور گفته می شود که این برنامه برای آی پد نیز عرضه می شود.
سیستم عامل جدید مک بوک
گفته می شود اپل نسخه بعدی macOS را به نام یک مکان مشهور در کالیفرنیا نامگذاری می کند.
انتظار می رود خیلی از بروزرسانی های برنامه iOS مانند Apple Music، Notes و تغییرات بهره وری در macOS 15 نیز تکرار شوند. شایعات از آن حکایت می کند که اپل درحال سازماندهی مجدد برنامه تنظیمات سیستم بر مبنای اهمیت و اولویت دسته های مختلف است، ازاین رو موارد موجود در جنرال تب(General tab) احتمالا افزایش خواهد یافت، در حالیکه انتظار می رود دکمه صدا و اعلان ها از فهرست بیرون بروند.
در جاهای دیگر، نماد نوار منوی سیری امکان دارد ظاهر جدیدی با طراحی تک رنگ مسطح پیدا کند که انتظار می رود جایگزین نسخه رنگارنگ فعلی شود. امکان دارد برخی ارتقاهای دسترسی نیز مانند گزینه میانبرها که به کاربران اجازه می دهد تنظیمات یا عملکرد خاصی را با استفاده از یک عبارت گفتاری سفارشی فعال کنند، وجود داشته باشد.
سخت افزار
کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل سال قبل یک موفقیت سخت افزاری بود و اپل سر انجام هدست ویژن پرو(Vision Pro) را به همراه مک بوک ایر ۱۵ اینچی و مک پرو و ​​مک استودیو با تراشه M2 Ultra معرفی نمود.
با این وجود، این دفعه انتظار زیادی از اپل در زمینه سخت افزاری نمی رود، چونکه این شرکت اخیرا مجموعه آی پدهای خودرا بروزرسانی کرده است و با عنایت به بروزرسانی های مک بوک پرو و آی مک در ماه اکتبر و مک بوک ایر در ماه مارس، احتمالا برای معرفی یک لپ تاپ جدید کمی زود است.
همینطور خبری از آیفون ها و اپل واچ های بعدی تا ماه سپتامبر نخواهد بود. با این وجود، اپل امکان دارد از این فرصت استفاده نماید و تراشه هایM3 یا حتی M4 خودرا در سایر سیستم های دسکتاپ خود جای دهد که خیلی از آنها در نسل M2 جا مانده اند.
ما می توانیم در این کنفرانس بعضی از دستگاههای جانبی و سایر دستگاههای تازه سازی شده را نیز ببینیم. ضمن این که این احتمال وجود دارد که اپل از نسخه رسمی ایرپادز مکس(AirPods Max) با درگاه شارژ USB-C رونمایی کند.
مارک گورمن در ژانویه ۲۰۲۳ گزارش داد که تی وی باکس جدید اپل در نیمه اول سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد. هنوز زمان کافی برای این کار وجود دارد.
همینطور این احتمال وجود دارد که اپل یک دوربین به Apple TV نیز اضافه کند. در این صورت نیازی به استفاده از آیفون یا آی پد برای چت های فیس تایم(FaceTime) در نمایشگرهای بزرگ نیست.
اپل ویژن پرو
یکی از مواردی که در بخش سخت افزاری انتظار داریم اینست که اپل نشان دهد که ویژن پرو به کجا می رود. این هدست تابحال تنها در ایالات متحده در دسترس بوده است. این مورد احتمالا در هفته ها و ماههای آینده تغییر خواهد نمود. گزارش های گوناگون از آن حکایت می کند که مرحله بعدی عرضه شامل استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و بریتانیا خواهد بود. با این وجود تابحال اطلاعات زیادی در مورد سیستم عامل visionOS 2 فاش نشده است، ازاین رو معلوم نیست که این سیستم عامل چه نوع بروزرسانی هایی را دریافت خواهد نمود.
همه چیزهای دیگر
به شکل عجیبی تقریباً هیچ شایعه ای درباره ی بروزرسانی های سیستم عامل اپل واچ معروف به watchOS وجود ندارد. مطمئناً تغییرات قابل توجهی در سیستم عامل این محصول پوشیدنی اپل ایجاد خواهد شد، اما با عنایت به تغییرات اساسی سال قبل نباید انتظار زیادی داشت.
به ندرت پیش می آید که سیستم عامل تلویزیون اپل معروف به tvOS در طول سخنرانی های اصلی اپل مورد توجه قرار گیرد، اما احتمالا آن نیز یک بروزرسانی دریافت می کند که در طول WWDC با آن آشنا خواهیم شد. همین مساله در مورد CarPlay و HomePod نیز صدق می کند.
هیچ کدام از مواردی که گفته شد تا وقتی که افرادی مانند تیم کوک، کریگ فدریگی و دیکر مسؤلان اپل روی سن اصلی WWDC بروند و آغاز به بحث در مورد آینده محصولات و خدمات اپل کنند، قطعی نیستند. اما طبق گزارش های چندین روزنامه نگار با سابقه متمرکز بر خدمات و محصولات شرکت اپل انتظار می رود اغلب آن چه در مورد خیلی از بروزرسانی ها و اطلاعیه های این گزارش گفته شد، تحقق یابد.




منبع:

1403/03/13
15:10:10
5.0 / 5
202
تگهای خبر: ابزار , الكترونیك , اندروید , تراشه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Link website