كشف ستاره چشمك زن  در قلب كهكشان راه شیری

كشف ستاره چشمك زن  در قلب كهكشان راه شیری

ستاره شناسان در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ستاره ای «چشمک زن» را یافته اند که ۱۰۰ برابر خورشید حجم دارد و در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.


به گزارش روزنامه دیلی میل، این ستاره که توسط تلسکوپ «ویستا» مشاهده شده است، درحال کم نور و پرنور شدن است. ستاره شناسان مشاهده نمودند که این ستاره ۹۷ درصد کم نور شد و سپس به آرامی درحال بازگشت به روشنایی سابق خود است.
«لی اسمیت»، از موسسه «نجوم دانشگاه کمبریج»، در مورد کم نور شدن ناگهانی این ستاره اظهار داشت: «این ستاره طوری خاموش و روشن می شود که گویی ناگهان از خلأ بیرون آمده است». این ستاره در سال ۲۰۱۲ آغاز به محو شدن کرد و حدودا در آوریل همان سال به مدت ۱۰۰ روز به کلی از نظرها ناپدید شد.
ستاره شناسان این ستاره کم نور مرموز را با تلسکوپ «ویستا» که توسط رصدخانه جنوب اروپا در شیلی کنترل می شود، مشاهده کرده اند. این ابزار نزدیک به یک دهه است که در جستجوی نمونه هایی از نور در قلمرو مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی، بیشتر از یک میلیارد ستاره را نشان داده است.
محققان وقتی ستاره هایی را مشاهده می کنند که نمی توانند آنها را در گروه های از پیش تعیین شده قرار دهند، به آنها لقب «این چیست» (یا WIT) می دهند. بنابراین این ستاره، VVV-WIT-۰۸ نام گرفته است.
آنها احتمال می دهند که یک ابر غبار بسیار بزرگ سبب «چشمک زدن» این ستاره غول پیکر شده است. با این وجود این نخستین ستاره چشمک زنی نیست که ستاره شناسان کشف کرده اند. پیش تر یک ستاره بزرگ به نام Epsilon Aurigae هم کشف شد که هر ۲۷ سال یک مرتبه برای چند ماه حدود ۵۰ درصد کم نور می شود. ستاره دیگری هم با نام TYC ۲۵۰۵-۶۷۲-۱ شناسایی شده است که هر ۶۹ سال یک مرتبه توسط غبار پیرامونی خود تاریک و سپس پرنور می شود.
این اکتشافات تازه به محققان کمک می نماید تا به شناخت بیشتری از «ستاره های چشمک زن» برسند.



منبع:

1400/03/22
21:43:08
5.0 / 5
666
تگهای خبر: ابزار , هك , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
Link website