در نشست تخصصی شب موزه ملی علوم و فناوری ایران مطرح شد

یادگیری نوآورانه بستر یادگیری را برای تمام افراد فراهم می کند

یادگیری نوآورانه بستر یادگیری را برای تمام افراد فراهم می کند

لینک وبسایت: به گزارش لینک وبسایت، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اعلان اینکه رویکرد انتقادی سبب تغییر قدرت یادگیری می شود، اظهار داشت: یادگیری نوآورانه بستر یادگیری را برای تمام افراد فراهم می آورد و این فرصت ایجاد می شود که همه افراد یاد بگیرند. ما مفهوم سازنده گرایی داریم که به این معنا است که انسان از دوران جنینی و زمانی که مادر با وی سخن می گوید، وارد پروسه یادگیری می شود. در چنین مرحله ای یادگیری اولیه شروع می شود.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، دکتر الهه حجازی در نشست تخصصی «شب موزه ملی علوم و فناوری ایران» که عصر یکشنبه، ۵ شهریور ماه به مناسبت بزرگداشت رازی برگزار گردید، اظهار داشت: رازی یک پزشک، شیمیدان و فیلسوف بزرگ بود. وی به جهت کشفیات خود مطرح گردیده است. وی همیشه نسبت به نیازهای جامعه خود حساس بوده است. رازی هیچگاه به دانسته هایش بسنده نمی کرد و بدنبال بازسازی و ابداع بود.
وی با اعلان اینکه رازی همیشه به یادگیری توجه کرده است، اظهار داشت: وی همیشه بدنبال فراگیری بوده و در راستای تولید علم گام برداشته است. رازی را می توان یک یادگیرنده دانست که بدنبال بازسازی دانسته های خود بوده است. رازی به نحوی یک یادگیرنده مادام العمر است و جامعه امروزی به یادگیرنده مادام العمر نیاز دارد.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه مدت ها از عصر رازی می گذرد، اظهار داشت: ما در دوران پسا مدرن زندگی می نماییم که سرعت تغییرات دانش بسیار زیاد است. تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی در زندگی ما نقش پررنگی دارند و شاهد حضور چت بات ها هستیم. ما بدنبال کسب تجربه هستیم و مهارت کسب می نماییم. تفکر انتقادی یکی از نیازهایی است که به آن احتیاج داریم.
وی با اعلان اینکه مسائلی مانند خلاقیت، حل مساله، سواد دیجیتالی و مسؤولیت اجتماعی نادیده گرفته می شود، اظهار داشت: در چنین شرایطی، یادگیری نوآورانه ضروریست. منظور از یادگیری نوآورانه این است که یادگیری بصورت مادام العمر و در راستای کسب تجربه های جدید باشد.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه اگر رویکرد انتقادی داشته باشیم، سبب تغییر قدرت یادگیری می شود، اظهار داشت: یادگیری نوآورانه بستر یادگیری را برای تمام افراد فراهم می آورد و این فرصت ایجاد می شود که همه افراد یاد بگیرند. ما مفهوم سازنده گرایی داریم که به این معنا است که انسان از دوران جنینی و زمانی که مادر با وی سخن می گوید، وارد پروسه یادگیری می شود. در چنین مرحله ای یادگیری اولیه شروع می شود.
وی با اعلان اینکه جامعه پذیری اولیه بر عهده خانواده و نهاد رسمی آموزش است، اظهار داشت: وقتی که فرد بزرگ می شود، جایگاه وی تغییر می کند و به یادگیری اولیه نیاز ندارد و بدنبال یادگیری جدید است. مقاومت های سنتی وجود دارد و بسیاری از فرهنگ ها ساختار منعطف دارند و اجازه حرکت به سمت یادگیری نوین را می دهند. فرهنگ و یادگیری ارتباط زیادی دارند و ساختارهای غیرمنعطف به توسعه و تولید دانش نمی رسد. ساختاری باید ایجاد شود که به سمت یادگیری نوین گام بردارد.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه انسان قرن بیست و یکم با مطالبی روبرو است، اضافه کرد: مواردی مانند جهانی شدن و فرهنگ نمی تواند مجزا باشد. ما باید در فرهنگ وسیع تر زندگی نماییم تا با شناخت بتوانیم به موفقیت نائل شویم و مهارت کسب نماییم. بطور مثال، زبان خارجی از دوران مهدکودک به چینی ها آموزش داده می شود؛ چونکه می خواهند نقش مؤثری در اقتصاد جهانی داشته باشند. ما نیز به چنین مهارتی نیاز داریم، بدین سبب باید بدنبال تولید دانش و یادگیری نوآورانه باشیم.
وی افزود: انتظاراتی وجود دارد، اما ساختار موجود مناسب نیست؛ ناهماهنگی هایی وجود دارد. ما باید نوآوری ایجاد کنیم؛ اگر فرهنگ اجازه نوآوری ندهد، مجبور به ترک محیط هستیم، همانند کاری که خیلی از دانشجویان انجام می دهند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه یادگیری نوآورانه به حمایت اجتماعی نیاز دارد، اضافه کرد: اگر حمایت اجتماعی شکل نگیرد، یادگیری نوآورانه شکل نمی گیرد و به سمت تفکر پساانتزاعی نمی رود. تفکر پساانتزاعی امکان نظریه پردازی می دهد و نیازمند حمایت است. مادامی که نهادهای غیررسمی و رسمی حمایت نکنند، پیشرفت حاصل نمی گردد. به سبب این که با ساختار آموزش در ایران آشنا هستم، انتظار چنین حمایتی از نهادهای رسمی ندارم؛ مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی که پول کلان می گیرند، وجود دارد. این مساله می تواند بوسیله نهادهای غیررسمی صورت بگیرد. نهادهای غیر رسمی می توانند به ترویج علم و ترویج تفکر انتقادی در جامعه کمک کنند.
دکتر حجازی با اعلان اینکه کارگروهی در مدارس مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود: بااینکه کارگورهی مورد توجه قرار نمی گیرد اما فردگرایی ترویج می یابد. ما باید به حسن کارگروهی توجه کنیم؛ کارگروهی سبب کارآمدی بیشتر می شود. تشکیل گروه ها برای انجام کارگوهی و یادگیری بچه ها اهمیت دارد.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه نهادهای ترویج علم در کنار سازگاری اجتماعی باید به حل مساله توجه نمایند، اظهار داشت: باید تکالیفی طراحی شود که به حل مساله کمک کنند. کشور مالزی درباره ی مالاریا اقداماتی انجام داده است. در این کشور به دانش آموزان می گویند در صورت مواجه شدن با مشکلات این چنینی چه اقداماتی انجام دهند. ما با طراحی اپلیکشین می توانیم به دانش آموزان کمک نماییم که به حل مساله بپردازند.
وی با اشاره به اینکه نگاه به مقوله هوش تغییر کرده است، اظهار داشت: هوش را درگیر یک موضوع ارثی نمی دانند، بلکه یک مساله بافتی می دانند. اقداماتی باید صورت گیرد که به بهبود پروسه ذهنی کمک نماید. کتابخانه ها و ماشین حساب یک ابزار هستند که در دنیای امروز شاید کاربرد چندانی نداشته باشند. موزه های علم و فناوری یک ابزار هستند و افراد می توانند در چنین مکان هایی فعالیت کنند که یادگیری صورت گیرد. یادگیری نوآورانه مهم می باشد، ما باید هر روز یاد بگیریم و با گرایش یاد بگیریم. ما بدنبال اطلاعات هستیم که ساختار شناختی فعال شود.
وی در تعریف نخبگی، اظهار داشت: موضوع نخبگی بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت. ما باید بر روی یادگیری سرمایه گذاری نماییم تا فرصت یادگیری برای تمام افراد برقرار شود. متاسفانه برچسب هایی مانند کم هوش در جامعه ترویج یافته است. ما اگر می خواهیم به آموزش دقت کنیم، باید به موضوع یادگیری سالمندان نیز نگاه ویژه داشته باشیم. نوجوانان و کودکان و در نهایت بزرگسالان نباید به تنهایی کانون توجه قرار گیرند. من از سیاست گذاران می خواهم که به موضوع یادگیری سالمندان نیز توجه نمایند.




منبع:

1402/06/06
09:58:32
5.0 / 5
268
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اقتصاد , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Link website