دستاورد محققان دانشگاه امیركبیر ؛

استفاده از وزش باد برای روشنایی معابر

استفاده از وزش باد برای روشنایی معابر

لینك وبسایت: پژوهشگران دانشگاه امیركبیر موفق شدند با استفاده از روش بال شبیه سازی شده هواپیما از وزش باد برای روشنایی معابر استفاده كنند.



به گزارش لینك وبسایت به نقل از دانشگاه صنعتی امیركبیر، امیرارسلان روزبه مجری طرح «تولید لایه بی بافت پیزوالكتریك با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الكتریكی» اظهار داشت: در این پژوهش به بررسی خاصیت پیزوالكتریك با استفاده از ولتاژ تولیدی در لایه تهیه شده از نانوالیاف PVDF در اثر وزش باد پرداختیم.
وی اضافه كرد: پیزوالكتریك ها همچون مواد هوشمندی هستند كه بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الكتریكی تولید می كنند. این خاصیت منحصر به فرد ابتدا در سرامیك ها پیدا شد اما به سبب وزن سنگین، ترد و شكننده بودن كاربردهای محدودی پیدا كرد.
روزبه اضافه كرد: تردی و شكنندگی سرامیك ها، خاصیت پیزوالكتریك آنها را در جنبش های ارتعاشی و نیروهای فشاری طولانی مدت و بزرگ بی اثر می كند. همین طور به سبب عدم انعطاف پذیری سرامیك ها و وزن سنگین آنها نمی توان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر بهره برد.
وی افزود: بنا بر این رو به استفاده از لایه ای الیافی پیزوالكتریك آوردیم كه علاوه بر انعطاف پذیری بالا و سبك وزن بودن، خاصیت پیزوالكتریك بسیار خوبی از خود نشان می دهند. علاوه بر موارد ذكر شده، استفاده از این لایه نانو الیاف به روش تولیدی الكتروریسی سبب افزایش خواص پیزوالكتریك و كاهش هزینه تولیدی می شود.
محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر اشاره كرد: در این پروژه تمركز اصلی بر روی تولید لایه پیزوالكتریك با قابلیت تحریك توسط جریان سیال باد بود كه در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیه سازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه تولیدی پرداختیم.
وی با اشاره به نتیجه پروژه اظهار داشت: توانستیم با تحریك نانوژنراتورهای موجود در لایه پیزوالكتریك، خروجی انرژی الكتریكی قابل توجهی در سرعت های مختلف از جریان باد بگیریم.
به گفته این محقق، كاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین و سبك وزن با قابلیت پروازی طولانی مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.
روزبه درباب كاربردهای دیگر لایه پیزوالكتریك اظهار داشت: از دیگر كاربردهای عملی این پروژه می توان به استفاده در بافت اصلی پرچم های موجود در میادین شهری اشاره نمود، كه با ذخیره انرژی الكتریكی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژی های پاك)، می توان برای روشنایی معابر بهره برد.
به گفته این محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر، این محصول همین طور می تواند از انرژی هدر رفت در مقابل جریان سیال آب و برداشت انرژی الكتریكی جلوگیری كند.
به گزارش لینك وبسایت به نقل از مهر، طی این طرح بطور جداگانه به بررسی لایه در درون ساختار پرچم و بر روی بال هواپیما در مقابل جریان باد تونل باد دانشكده هوافضا پرداخته شده است. بخش اعظمی از پروژه با همكاری و مساعدت آزمایشگاه های دانشكده مهندسی هوافضا انجام گرفته است. این طرح با راهنمایی اساتید دكتر روح الله باقرزاده و دكتر مسعود لطیفی به نتیجه رسیده است.


منبع:

1398/12/19
21:24:50
5.0 / 5
2845
تگهای خبر: سیستم , كاربر , هوشمند , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Link website